Römi

A játék őse, a Gin Rummy amerikában az 1900-as évek elején tűnt fel. A mai játék egyszerűbb, de annál szórakoztatóbb. Ketten játszhatják, egy csomag 52 lapos francia kártyával. A célja, a legértékesebb lapkombinációk összegyűjtése.
Az ász a legkisebb lap, mindössze 1-et ér, míg a Király, a Dáma, és a Bubi értéke 10. A többi lap a rajta feltűntetett számmal azonos értékű. A színeknek ebben a játékban értékileg nem tulajdonítunk beleszólást. Az eredmények felírása érdekében tartsunk magunknál íróeszközt, és papírt.

Gin Römi

A játék célja

A cél a kombinációt alkotó lapos minél hamarabbi begyűjtése, ami lehet sorozat, vagy több azonos értékű lap. Ha az előbbieket a kezünkből lerakjük, akkor a maradék lapjaink összege, (amik nem függnek össze) nem lehet több a felső lap értékénél. Ez arra az esetre igaz, ha a játékos a játékot kopogással fejezi be. Azonban sikerülhet minden lapból összefüggő kombinációt kialakítani. Összefüggő kombináció alatt: három vagy több egyszínű lapból kialakított hézagmentes sorozatot, vagy három vagy négy egyforma értékű, de más színű lapot értem.

Húzás, emelés, osztás

Mindkét játék húz a pakliból egy-egy lapot. Ha a két lap azonos értékű, akkor a húzást meg kell ismételni, ugyanis az fog osztani, aki a magasabb értékű lapot húzta. A következő játszmában ez már nem szükséges, ugyanis az osztó mindig az, aki az előző játszmát elvesztette. Az osztó miután jól megkeverte, és társával megemeltette a lapot, oszt mindkettőjüknek 10-10 lapot (az elsőt mindig az ellenfélnek adjuk). Miután ez megtörtént a 21. lapot felcsapja, és az asztal közepére helyezi. Ha a játékos a játszmát kopogással fejezi be, vagyis nem tudott minden lapot kombinációkba sorolni, akkor a maradék, kombinációt nem alkotó lapok összege nem lehet több, mint a felcsapott lap. Ez a lapot felső lapnak nevezzük. Ennek a lapnak az értékét nagyon jól meg kell jegyezni, sőt legjobb ha fölírjuk egy cetlire. Ha a felső lap ász, akkor a játszmát nem lehet kopogással befejezni. Ha pikk a felső lap, az a játszma tétjeit megkétszerezheti, amennyiben ezt a szabályt a játékosok a játék megkezdése előtt elfogadják.

A játék menete

Mindig az osztó ellenfele kezdi a játszmát. Az ellenfélnek két választása van: vagy felveszi a felső lapot, vagy nem. Amennyiben nem veszi fel, az osztó még mindig felveheti. Ha neki sem kell, akkor az ellenfele a csomag legtetejéről húz egy lapot. Az ellenfélnek ilyenkor - mivel már tizenegy lapja van - el kell dobnia egy neki legkevésbé kellő lapot. Az eldobott lapokból az ún. talon alakul ki. A következő játékos vagy felhúzza az ellenfele által eldobott lapot, vagy húz egyet a talonból. Mindegy, hogy az előbbiek közül egy játékos melyik lapszerzési módot választja, de akkor is egy lapot be kell dobnia a talonba. Ez így megy addig, míg az egyik játékos "römi" felkiáltással tudatja, hogy sikerült minden lapot kombinációba rendeznie, majd lapjait színével felfelé leteríti. Eldobni kívánt lapját színével lefelé helyezi ugyanoda. Az ellenfele ezután kobinációban lévő lapjait színével felfelé leteríti, majd különálló - nem összefüggő - lapjait különhelyezve színével felfelé terítve összeszámolja együttes értéküket. Amennyiben egy játékos kopogással kíván befejezni egy játszmát, eldob egy lapot, és bejelenti, hogy kopog. Az összefüggő lapjait leteríti, majd a kombinációban nem lévő lapjainak értékét összeadja és bemondja. Erre csak akkor van lehetősége, ha az így fennmaradó különálló lapok értéke nem haladja meg a felső lap értékét. Ha valaki kopog, ellenfelének is le kell raknia lapjait a következő csoportosítás szerint:
1. külön a kombinációt alkotó lapjait,
2. tetszőleges számú lapot rakhat a kopogó játékos által lerakott kártyákhoz,
3. annyi értékű lapot külön tehet, amennyi az ellenfele által kopogással jelzett lapok értéke.
Ezek után az össze nem függő lapjainak értékét összeadja, majd ezt - előjellen írják fel.

Alákopogás

Amennyiben a játékot kopogással befejező játékos ellenfelének kevesebb a különálló lapjainak értéke, mint a kopogó játékos össze nem függő lapjainak értéke, a kopogó játékos vesztett, és az ellenfele nyert. A nyertes felírja a két játékos különálló lapjainak külömbségét, és a nyerésért járó 25 pontot. Ha a lapok értéke egyforma, akkor is a kopogással kiszállt játékos ellenfele nyeri a játszmát.

Römi!

Amikor valakinek sikerül tíz összefüggő lapot leteríteni, römit csinált. Az ellenfél ekkor csak az összefüggő lapjait teheti le. A győztes ismét 25 ponttal lesz gazdagabb, a vesztesnek a megmaradt lapjainak értékét mínuszban könyvelik el.

Befejezetlen játék

Ha már az 50 lap elfogyott, a most következő játékos felvehet egy lapot a talonból, de nem húzhat az utolsó két lapból. Ha így nem tudja a játszmát befejezni, akkor a játszma érvénytelen, és egyik játékos sem kap jutalmat. Ha bizonyításra jut, hogy a kártyacomag nem állt megfelelő számú lapból, vagy a hiányozó lapok helyettesítve voltak, akkor a játszma érvénytelen, és a megszerzett pontok nem érvényesek.

Befejezés, elszámolás

Ha többjátszmás játékot játszottunk, akkor a játék végét az jelenti, hogy az egyik játékos megszerezte a bűvös 150 pontot. A végelszámolásnál a két játékos pontjainak külömbségét, továbbá ha neki 150 pontja van, az ellenfélnek 0, akkor további 150 ponot kap a győztes játékos. A játsza megnyeréséért 25, a játék megnyeréséért pedig 150 pont jár.

Tízlapos Römi

A tízlapos römi egy kezdetleges hazárdjáték, melyben az alapegység, a megállapodást képező pénzösszeg értéke.
Két csomag francia kártyával (104 lap + 4 zsóker) játszák. 2-6 játékos játszhatja, ezért népszerűbb, mint a "natúr" römi. Úgy osztanak, mint a sima röminél. Az osztól 11 lapot kap és a fennmaradó egyet eldobja (amelyiket akarja). A következő játékos vagy a pakliból, vagy a talonból húz, majd eldob egy lapot. A játszma römivel, vagy kopogással érhet véget. Ha a játékos kopog, akkor 9 összefüggő lapot köteles leteríteni, de a 10. lapjának kettesnek, vagy hármasnak kell lennie. A többi játékosnak is teríteni kell, ha egy játékos bemondja a römit. Ekkor azok annyi büntetőpontot kapnak, amennyi az össze nem függő lapjaiknak az együttes éréke. A figurák értéke (B, D, K, A) 10 pont, a többi lap a rajta feltűntetett számmal azonos értékű. Az a játékos, aki befejezi a játszmát, megkapja a többitől az alapegységet. Ha a játékos kopog, akkor a 2-et, vagy a 3-as is negatív pontértéknek számít. Amennyiben egy játékos römivel fejezi be a játszmát, akkor minden játékostől 2 egységet kap, és rossz pontjai 10-zel kevesebbek lesznek. Valójában a játék egysége a "buli". A buliból 100 negatív pont összegyűjtésével lehet kimaradni, vagyis kiesni. Ha minden játékos (egy kivételével) kiesett a buliból, akkor a játéknak vége. Ekkor a buli(esélye)s játékos megkapja az alapegység tízszeresét. A Gin Römi kombinációi itt is ugyanolyanok (sorozat, és egyformák), azzal a kivétellel, hogy a zsóker bármely lapot helyettesítheti. Ezeken kívül vannak különleges kombinációk is:
- Színflös: 10 egyforma színű lap
- Figuraflös: 10 figura (A, K, D, B)
- Pikkoló: A kézben lévő lapok értékeinek összege nem haladja meg a 25 pontot (Az ász 1 pont a zsóker 0 pont.)
- Royalflös: Egyszínű hézagmentes sorozat, melynek tagjai (A, B, D, K)
A royalflös 50 pont, a pikkoló 25 pont, és a két flösfajta 25 pont nyreséget eredményez. Amennyiben valaki flöst alakít ki, akkor a játék végén felhasználhatja a felső lapot is. Itt egyanis az elején még nem lehet a felső lapot felhúzni.

Beiratkozás

A valaki kimaradt a buliból, akkor pontjait visszaírhatja, a még buliban lévő, de legrosszabbul álló játékos pontjaira, 3 alapegység befizetésével. Amikor egy játékos römivel, vagy kopogással fejezi be a játszmát, akkor bárki eldobhatja lapját, melynek jelentése, hogy kiesett. Ezután újból beiratkozha, csupán három egységnyi pénzért.

"Kis" buli

Aki 50 mínusz ponton belül marad, míg a többiek már mind átlépték azt, akkor az a játékos megnyerte azt a játszmát, és elviszi a kasszát. Ez a lehetőség azonban nem kötelező játékelem.

Új leosztás

Amikor a játékos kezébe vette a lapokat, kérhet új osztást az osztótól, de megtarthat maximum három lapot. Ha a játékos, vagy bárki más az új leosztással nem ért egyet, visszavonásra, vagy még egy új leosztásra nincs mód.

A játék második opcionális eleme az átkopogás. Ekkor a játékos akkor kopog amikor 90-100 negatív pontja van, és gondolja, hogy játékostársai már túllépték a 100 mínuszpontot.

 Vissza az előző lapra