Lágy árnyék Illustratorban

Sokszor okoz problémát, hogy vektoros illusztrációinkat akarjuk vetett árnyékkal díszíteni, de igazán realisztikus árnyékot csak Photoshopban tudunk készíteni. Ráadásul külön gondot jelent, ha az árnyék a „képen kívül” kell kerüljön, azaz olyan helyre kell vetüljön, ahol már a kiadványszerkesztõben összeállított háttér van. Ezekre a problémára nyújt megoldást a tippünk. Az alábbi számértékek csak irányadóak, a vonalvastagság és eltolás nagy mértékben függ az eredeti rajz méretétõl!

1. Hozzuk létre Illustratorban a képet, majd jelöljük ki az egészet. (Csoportba is foghatjuk az Object > Group paranccsal, de nem feltétlenül szükséges.)
2. Adjuk ki a Filter > Stylize > Drop Shadow parancsot, hogy az árnyék alapját elkészítsük. Válasszuk az árnyékot 50%-kal sötétebbre és kapcsoljuk ki a Group Shadows pontot, hogy a program ne fogja egybe a tárgyat és az árnyékot. Ha zavar a munkában, az eredeti rajzot kiválasztva az Object > Hide Selection paranccsal eltüntethetjük.
3. Válasszuk ki az újonnan létrehozott árnyékot, majd a Color palettán adjunk neki egyenletes szürke kitöltést. Egy közepesen erõs árnyékhoz használhatunk 50% szürkét.
4. Ha több részletbõl állna az árnyék, akkor alkalmazzuk a Pathfinder palettán a Unite parancsot, ez leegyszerûsíti a rajzolatot, hogy csak egy görbe alkossa az árnyékot. Mivel a „lágyítástól” kissé megnövekszik az árnyék, célszerû valamivel kisebbre venni. Ezt az Object > Path > Offset Path paranccsal érhetjük el, ha néhány mértékben kisebbre vesszük az alakzatot. Használjuk a Round Join opciót.
5. Állítsuk a körvonalát 1 pont vastagságúra, lekerekített sarkokra (Round Join) és ugyanolyan színûre, mint a kitöltése (példánkban 50% szürke), majd másoljuk ki a az árnyékot (Edit > Copy).
6. Illesszük be az árnyékot az eredeti mögé (Edit > Paste In Back), majd állítsuk a körvonalát kb. 20 pont vastagságúra és fehérre. Válasszuk ki mindkét árnyékot és adjuk ki az Object > Blends > Make parancsot, hogy átmenetet hozzunk létre a két alakzat között. Mivel a két alakzat pontosan fedi egymást, az átmenet csak a körvonalukban látszik majd, ez adja a lágy árnyékot.
7. Ha azt akarjuk, hogy az árnyék mintás háttér elõtt is látsszon, állítsuk be teljes átmenetre az Attributes palettán az Overprint Fill és Overprint Stroke pontokat.