|
William Gibson: Egy hologramrózsa törmeléke
Azon a nyáron Parkernek gondjai akadtak az alvással.
Az áramszünetek miatt a delta-indukáló gyakran lerohadt, és ez fájdalmas és nyers tudatra ébredésekkel járt. Ezek elkerülése végett foldozott vezetékekkel, pici krokodilcsipeszekkel és fekete ragasztószalaggal összedrótozta az indukálót egy elemről működő LÉÉ deckkel. Áramkimaradás esetén az indukáló egyből belőtte a deck playback áramkörét.
A LÉÉ kazetta, amit vett, egy elhagyatott tengerparton alva kezdődik.
A felvételt, mely húsz-húsz vízióból áll, egy fiatal szőke jógi készítette valami abnormálisan éles színérzékkel. A fickó pusztán azért repült Barbados-ra,
hogy egy brilliáns magánstrandon szundítson egyet, és itt végezze el reggeli
gyakorlatait. A kazetta áttetsző dobozában lévő mikrofilm elmagyarázta, hogy
a jógi indukáló segítsége nélkül, akaratával képes magát alfából deltába vinni.
Parker már két éve nem tudott indukáló nélkül aludni, így kételkedett ebben.
Csak egyszer volt képes végigülni az egészet, de mostanra már ismerte az
első szubjektív öt perc minden érzetét. úgy vélte, hogy a képsor legérdekesebb
része egy jelentéktelen vágási hiba, közvetlenül a gondosan kidolgozott légzési
gyakorlat kezdete után: egy gyors pillantás a fehér partra, egy cirkáló őr
felismerhető alakja kezére vetett fekete géppisztollyal a drótkerítés mellett.
Míg Parker aludt, elfolyt az áram a városi hálózatból.
Az átmenet deltából delta-LÉÉ-be olyan volt, mintha egy másik testbe robbant
volna be. A meghittség tompította a sokkot. Hűvös homokot érzett háta, s a hajnali szélben csupasz bokájának csapódott rongyos farmerének hajtókája. A fickó
nemsokára teljesen felébredne, és hozzálátna Ardha-Matsyendra-izéjéhez; ekkor
Parker már a LÉÉ deck után tapogatózott.
Hajnali három.
Csinálsz egy csésze kávét a sötétben, úgy, hogy zseblámpa mellett öntöd a
forró vizet.
A hajnal rögzített álma már enyészik, más szemmel nézve egy kubai teherszállító sötét tollazata - a láthatárral együtt halványodva navigál át az öntudat
szürke képernyőjén.
Hajnali három.
Hagyod, hogy a tegnap határozott, sematikus képekké rendeződjön körülötted.
Amit te mondtál - amit ő mondott - figyeled, ahogy pakol - taxit hív. Akárhogy'
kevered a kártyákat, ugyanazt a nyomtatott áramköri lapot kapod, s a hieroglifák egy központi alkatrészben futnak össze: benned - ahogy állsz az esőben,
és a taxisra üvöltesz.
Az eső savanyú volt, savas, majdnem húgyszínű. A taxis seggfejnek titulált,
ennek ellenére kétszer fizettette meg veled a viteldíjat. Három csomagja volt.
Légzőkészülékében és védőszemüvegében a pasas úgy nézett ki, mint egy hangya.
Aztán elpedáloztak az esőben, és ő vissza se nézett.
Utoljára egy óriás hangyát láttál belőle, amint középső ujját nyújtja feléd.
Parker egy texasi viskótelepen látta élete első LÉÉ egységét. Súlyos konzol
volt olcsó műanyagból, krómból. Egy tízdolláros becsúsztatása öt perc
gimnasztikát ért szabadesésben egy svájci orbitális fürdőhelyen - egy tizenhat
éves Vogue-modellel trambulinozni húsz méteres napközelben mámorító dolog
egy olyan helyen, ahol könnyebb fegyvert venni, mint egy forró fürdőt.
Egy évvel később éppen New York-ban volt hamis papírokkal, amikor két menő
cég első hordozható deckjei a karácsonyi bevásárlás idejére a nagyobb áruházak
polcaira kerültek. A Kalifornia-szerte robbanásszerűen terjedő LÉÉ
pornószínházak sohasem heverték ki ezt többé.
A holográfia is lapátra került, és a háztömbnyi Fuller-dómok, Parker gyermekkorának holotemplomai többszintes bevásárlóközpontokká lettek, vagy poros
játéktermeknek adtak helyet, ahol még mindig megtalálhattad a régi konzolokat,
a cigarettafüst kék ködén halványan pislogtak át a neonok: LÁTSZóLAGOS ÉRZÉKI
ÉSZLELET.
Parker most harmincévesen LÉÉ-adásokhoz ír forgatókönyveket: ő programozza
az ipar emberi kameráinak szemmozgását.
A részleges elsötétítés folytatódott.
Parker a hálószobában ösztökélte Sendai Sleep Master-ének alumínium
felszínét. A bekapcsolást jelző lámpa hunyorgott, majd kihúnyt. Kávéval a
kézben a szekrényhez ment, melyből előző nap a lány kipakolt. A zseblámpa
csóvája a szerelem nyomait kutatta a csupasz polcokon. Egy bőrszandál szakadt
szíja, egy LÉÉ kazetta, egy képeslap. A képeslapon egy rózsa fehér
hologram-tükre.
A konyhai mosogatónál megetette a konyhamalaccal a bőrszíjat.
Az az áramhiány miatt lomhán tiltakozott, de lenyelte és megemésztette.
óvatosan hüvelyk- és mutatóujja közé fogta a hologramot, és leeresztette a
rejtett, forgó állkapcsokon. A malac vékony sikolyt hallatott, ahogy
az acélfogak belehasítottak a laminált műanyagba, és a rózsa ezer apró darabra
hullott.
Később a vetetlen ágyra ült és cigarettázott. A lány kazettája a deckben
lejátszásra kész. Bizonyos nők szalagjai összezavarták, de kételkedett abban,
hogy ez bizonytalanította el, s ezért nem indítja el a gépet.
A LÉÉ-használók durván negyede képtelen kényelmesen beolvadni ellenkező
neműek szubjektív testérzetébe. Az évek során néhány LÉÉ színész egyre inkább
hímnőssé vált, hogy megragadja a közönség e részének figyelmét.
De Angela saját kazettái sosem félemlítették meg eddig. (Mi van akkor, ha
egy szeretőt vett fel?) Nem, ez nem lehet az - egyszerűen ez a kazetta egy teljesen ismeretlen univerzum1.
Parker tizenöt éves volt, mikor szülei tanulónak szerződtették egy japán
műanyagkartell amerikai leányvállalatához. Akkor szerencsésnek érezte magát,
hisz a pályázók és a szerződtetett tanulók aránya roppant nagy volt. Három
évig lakott keretével egy kollégiumban, minden reggel felsorakozva a vállalati
himnuszt énekelték, és havonta általában legalább egyszer sikerült átkelnie
a kerítésen valami lányért vagy egy útért a holodrome-ba.
Tanoncszerződése huszadik születésnapján szűnt volna meg, teljes jogú
alkalmazotti státuszra alkalmasságot hagyva rá örökül. Tizenkilencedik
születésnapja előtt egy héttel két lopott hitelkártyával és egy váltás ruhával
utoljára mászott át a kerítésen. A kaotikus új-szeparatista rendszer
összeomlása előtt három nappal érkezett Kaliforniába. San Francisco-ban
szembenálló szakadár csoportok ütköztek meg, és menekültek az utcákon. A négy
kölönböző ideiglenes városvezetőség egyike vagy másika olyan hatékony munkát
végzett az élelem felhalmozásakor, hogy szinte semmihez sem lehetett
a boltokban hozzájutni.
A forradalom utolsó éjjelét egy kiégett tucsoni külvárosban töltötte, egy
New Jersey-ből való tinédzserrel szeretkezve, aki majdnem hangtalan sírógörcsök
között - úgy tűnt, ezeknek semmi közük nem volt ahhoz, amit a fiú tett, vagy
mondott - elmagyarázta neki saját horoszkópjának minden fordulópontját.
Évekkel később rádöbbent, hogy sohasem volt semmi ötlete arról, mi
motiválta eredetileg, miért hagyta ott az iskolát.
A szalag első háromnegyedét letörölték, gyorscsévélve átsatírozod magad az
üres szalag statikus ködén, hol íz és illat egybemosódik. A hangbemenet fehér
zaj - az első sötét tenger hangtalansága. (A törölt kazetta huzamosabb ideig
történő hallgatása hipnagógikus hallucinációkat idézhet elő.)
Parker New Mexico-ban lapult az út mentén, s éjfélkor, a csetepaté idején,
nézte, hogy ég egy tank fent az országúton. Láng világította meg a szaggatott
fehér vonalat, amit Tucsonból követett. A robbanás két mérföldre látszott el,
a villódzás fehér íve, mely a csupasz fa száraz ágait saját fotónegatívjává
változtatta az éjjeli ég előtt: szénfekete fa a magnéziumégen.
A menekültek javarésze fel volt fegyverkezve.
Texas a Golf-áramlat meleg esőitől gőzölgő viskótelepeit annak a semlegességnek köszönhette, melyet a Part elszakadási kísérleteivel szemben védett meg.
Szélben hullámzó furnérlemezből, kartonpapírból, műanyaglapokból és autóroncsok hulláiból épültek ezek a városok; olyasféle neveik voltak, mint Jump
City és Sugaree, lazán értelmezett kormányokkal és területekkel, melyek
állandóan változtak a feketepiac-gazdaság rejtett szeleiben.
A szövetségi és állami csapatok, melyeket a törvényen kívüli városok
kisöprésére küldtek ritkán találtak bármit is. De néhány ember minden kutatás
után elmulasztotta a visszajelzést. Volt, ki eladta fegyvereit, és elégette
egyenruháját, míg mások túl közel kerültek ahhoz a csempészethez, melynek
felderítésére kiküldték őket.
Három hónap után Parker ki akart szállni, de csak az árúk biztosítottak
átjutást a katonai kordonokon. A lehetőség véletlenül adódott: egy késő
délután a Dzsungel felett függő zsíros, forró füstfátyolban kószálva
megbotlott, s majdnem ráesett a kiszáradt patakmederben fekvő női testre.
Dühödt legyek rajzottak fel, majd telepedtek vissza ügyet sem vetve rá.
A hullán bőrdzseki volt, s Parker éjszakánként fázott, így hát keresett egy
hosszabb ágat.
A dzseki hátán, pontosan a bal lapocka alatt kerek lyuk lapult - egy ceruza
éppen befért volna rajta. A dzseki bélése piros volt valamikor; mostanra fekete
lett és megkeményedett a rászáradt vértől. A bot végén lóbálva a dzsekit
elindult vizet keresni.
Végülis nem mosta ki a dzsekit - bal zsebében majdnem egy uncia kokaint
talált, melyet gondosan műanyagba és átlátszó ragtapaszba bugyoláltak. A jobb
zseb 15 ampulla Megacillin-D-t és egy jó harminc centis szarunyelű rugós kést
rejtett. Az antibiotikum súlyának kétszeresét érte kokainban.
Markolatig vágta a kést egy odvas tuskóba - a Dzsungel fagyűjtői hagyhatták
el figyelmetlenül -, és ráakasztotta a dzsekit, mely körül a legyek
fáradhatatlanul köröztek.
Akkor éjjel egy hullámlemez-tetős bárban, míg azon "ügyvéd"-ek egyikére
várt, akik átjárókat tartottak fenn a kordonon túlra, kipróbálta élete első
LÉÉ deckjét. Ormótlan volt, csupa króm és neon, s a tulaj roppant büszke volt
rá, hiszen személyesen segített a kamiont kirámolni.
"Ha a kilencvenes évek káosza radikális fordulatot tükröz a vizuális
műveltség paradigmáiban, egy pre-holografikus társadalom végső elfordulását
a Lascaux/Gutenberg hagyománytól, mit várhatunk ettől az új technológiától,
mely az érzéki észleletek teljes spektrumának egyedi kódolásával és későbbi
reprodukálásával kecsegtet?"
Rosebuck and Pierhal, Mai amerikai történelem - rendszerező áttekintés
Gyorscsévélni a törölt szalag zúgó időtlenségén keresztül - a nő testébe.
Európai napfény. Egy idegen város utcái.
Athén. Görög betűs feliratok, s a por szaga...
- és a por szaga.
Az ő szemeivel nézed - gondold el, ez a nő még nem is találkozott veled,
épp' hogy csak kivergődtél Texas-ból - a szürke emlékművet, kőbe vésett
lovakat, hol galambok örvénylenek és köröznek -
- és statikusság foglalja el a szerelem testét; tisztára és szürkére söpri.
Fehér zaj hullámai törnek meg a fönyeven, mely nincs is ott. És a szalag véget
ér.
Az indukáló fénye már ég.
Parker csak fekszik a sötétben, és a hologramrózsa ezernyi töredékét idézi.
Csak egy hologram képes erre:2 rendbehozva és megvilágítva minden apró darab
feltárja a rózsa teljes képét. Ahogy tovább hullott deltába, magát látta már a
rózsának: minden szétszóródott töredék felfedte teljességét, melyet sohasem
fog megismerni - lopott hitelkártyák - kiégett külváros - bolygók együttállása
egy idegen életében - tank ég egy országúton - egy lapos csomagocska kábítószer
- egy betonon élesített rugós kés, éles, mint a fájdalom.
Azt gondolod, egymás töredékei vagyunk, s így volt ez mindig? Az európai
út pillanata a törölt szalag szürke tengerén elhagyatva - közelebb van most,
vagy valóságosabb, csak mert te is voltál ott?
ő segített, hogy papírokat szerezzen, ő szerzett neki először munkát a
LÉÉ-ben. Az ő múltjuk volt ez? Nem, a múlt a delta-indukáló fekete borítása,
az üres szekrény és a vetetlen ágy. A múlt a gyűlölet a tökéletes testért,
melyben akkor ébredt, ha elment az áram; a pedáltaxi sofőrön kitöltött dühe,
és a visszautasítás: nem nézett vissza a szennyes esőben.
De minden töredék más szögből tárja fel a rózsát, emlékezett, de a delta
átsöpört rajta mielőtt megkérdezhette volna magától, ez mit is jelent.
Copyright 1977 UnEarth Publications
Magyar fordítás: Molnár Dániel (Shareright 1995)
Kézirat gyanánt. Jelen kézirat bármilyen formában történő publikálása,
nyilvánosságra hozatala szerzői jogokat sért - ezen jogokat Magyarországon
minden bizonnyal a Valhalla Páholy birtokolja.
Az 1 helyén az eredeti szövegben a "quantity" - mennyiség szó szerepelt.
A 2 helyén az eredeti szövegben a "quality" - minőség szó szerepelt.)
HOME
EASTEDGE
|