Ford T-modell
Galamb József (1981-1955) 1905-től Henry Ford vállalatánál dolgozott főmérnökként. Részt vett a világ első nagy sorozatban gyártott személygépkocsijának, a Ford T-modellnek a tervezésében. Galamb az elnyűhetetlen népautó bolygókerekes sebességváltójának és gyújtóberendezésének fejlesztésében tűnt ki. Schweitzer Pál (1893-1980) a belsőégésű motorok mintegy 40 százalékos üzemanyag-megtakarítását eredményező elektronikus szabályzót és a dízelmotorok hibáit diagnosztizáló - az amerikai tengeralattjárókon alkalmazott - készüléket szerkesztett. A Svájcban élő Járay Pál (1889-1974) olyan áramvonalas karosszériát tervezett, amelyet a két világháború között épített versenyautókon, mint például az Adler Triumph-on is, felhasználtak. A Járay-féle legkisebb légellenállást adó, hosszan hátranyúló karosszéria föltűnt a Bugatti, a Mercedes és az Audi autókon is. Barényi Bélát (1907-1997), a stuttgarti Daimler-Benz (Mercedes) tervezőmérnökét a világ autóipara a passzív biztonság atyjaként tartja számon. Szabadalmazott találmányai között szerepel a formatartó utastér, az oldalsó ütközésvédelem, a biztonsági kormányoszlop és a rejtett ablaktörlőlapát.
EJ |
|