Martyn Ferenc (1899-1986)
A magyar festészet francia szellemiségű vonulatához tartozik. Közvetlenül Rippl-Rónai József mellett nőtt fel. Festővé érésének első időszakát, 1925-1940-ig, Párizsban töltötte, ahol eleinte a szürrealizmus hatása érintette meg. Majd itt 1933-tól csatlakozott az Abstraction-Création csoporthoz, amelynek rendszeres kiállítója lett. 1940-ben, a háború kitörése után tért haza. Ekkor festette nagyméretű képeinek egész sorát (pl. Vitorlás fekete lobogókkal, 1940). A szürrealizmus és az absztrakció festészetének két meghatározó eleme, tulajdonképpen egész munkásságát egyfajta szürreális absztrakció jellemzi. Ezekhez járul harmadikként a természet pontos megfigyelésén alapuló ábrázolás. Festészete mellett grafikai tevékenysége is jelentős. Illusztrációk egész sorát készítette, de 1944-es Fasizmus szörnyetegei című grafikai sorozata, illetve 1950-ben készült, közel 300 lapból álló, grafikai Naplója (Journal) is kiemelkedő jelentőségű. A festmények és grafikák mellett szobrokat is alkotott.
SzeJ |
|