Fusz János (Johann Evangelist Fuss) (Tolna, 1777 - Buda, 1819)

Bayreuth-i Operaház
A magyarországi zeneszerzők közül elsőként próbálkozott meg azzal, hogy templomi vagy főúri szolgálattól függetlenül megéljen. Fiatalkori tolnai tanítóskodás, rövid főúri udvari állás és Albrechtsbergernél töltött tanulóidő után Pozsonyban és Bécsben zenetanárként, zeneszerzőként, színházi karmesterként, színházi "Musika Fő Igazgató"-ként, zeneíróként kereste kenyerét. De nem sikerült biztos megélhetést találnia, noha zenei publicistaként bécsi és lipcsei szaklapoknak dolgozott, színpadi műveit pesti, pozsonyi és bécsi színházak is műsorukra tűzték (egy melodráma kivételével csak néhány előadást értek meg).

Életművének sorsa is viszontagságos: hagyatéka valószínűleg megsemmisült, s vele egyházi műveinek jórésze is. Színpadi művei többnyire elvesztek: a három melodráma, a három teljes opera (Watwort - Pozsony 1804, Romulus und Remus - Pozsony 1814, Jacob und Rachel - előadatlan), a három másik, talán csak részben elkészült opera, valamint három más-más műfajú darabja (egy-egy kísérőzene, operett és paródia) anyagából a teljes kísérőzene, és néhány részlet maradt fenn. Ezért ma elsősorban a Lied műfajának legjelentősebb hazai képviselőjeként tartjuk számon, zeneszerzői képességeinek javát mutató, nyomtatásban megjelent, korán elismert és még Beethoven által is méltatott dalciklusai alapján.