ZEN
BUDDHISTA KOANOK
Szabó János átültetésében és
kommentárjaival
Gyomay Kubose: Zen Koans, 1973, nyomán
Elektronikus
kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
- Ki a Buddha? -
kérdezte egy szerzetes.
- Ki vagy TE? - kérdezte a Mester.
Sokan elmélkednek az életről, sokan válnak képzelgéseik áldozatává. Az okoskodás és a valós dolgok között nincs összhang, hiszen az élet csak élet által ismerhető meg. A Zen mesterek nem becsülték az írást. Tanításuk, - mely "szavakon túli tanítás" - tanítványaik fejlődését szolgálta, akiknek néha sikerült feljegyezni egy-egy mondást, történetet.
I. TÚL A KETTŐSSÉGEN
A nyugati
világ kultúrája kételvű; valami vagy "ez", vagy "az", "jó" vagy "rossz",
"helyes" vagy "helytelen", "barátságos" vagy "ellenséges". A kételvüség teljes
elkülönülést okoz, a megkülönböztetést versengés követi.
Határozott
állításokra lesz szükség ("ez jó", "az rossz"), amelyek problémákat szülnek mind
a társadalomban, mind a magánéletben. Ha valaki békés és harmonikus életre
vágyik, túl kell lépnie e kettősségen, el kell jutnia az egység világába. Az
egység nem az "ugyanaz"-t jelenti.
Minden "egyes" a maga nemében páratlan és
abszolút. Minden egyesnek megvan a saját szépsége, értéke és nem hasonlítható
semmihez. Béke és szabadság csak az egység világában található, az abszolút
világban.
A következő Zen koanok a kettősségen való túllépést
hangsúlyozzák.
Minden nap jó nap
Unmon azt mondta
tanítványainak:
- Nem kérdezlek benneteket az elmúlt 15 nap felől,
de mi
lesz a következő 15 nappal?
Mivel senki sem válaszolt, ismét megszólalt:
-
Minden nap jó nap.
"Minden nap
jó nap" - egy egyszerű állítás, de valójában kevesen értik. A "jó nap" nem
kellemes vagy kellemetlen napot jelent. Nem relatív, hanem az abszolút
értelemben vett napot jelenti.
A ma abszolút; ma csak egyszer van, többé nem
lesz.
Minden nap friss és új, éppen úgy mint az élet.
Minden nap jó nap,
de a jóság nem saját magunk erénye.
Eredendően jó, abszolút értelemben -
esik vagy süt,
háború van vagy béke, betegség vagy egészség.
A múlt csak
emlék, a jövő csak remény.
A ma valóság.
Nem hideg, nem meleg
Egy szerzetes
azt kérdezte:
- Hogyan menekülhetnénk a hidegtől és a melegtől,
- Miért
nem mentek oda, ahol nincs se hideg, se meleg? - válaszolt Tozan.
- Van
olyan hely?
- Mikor hideg van, legyen benned is hideg,
mikor meleg van,
legyen benned is meleg. - jegyezte meg a Mester.
A meleg és a
hideg a kényelmetlenséget, az élet nehézségeit jelentik. Ha valaki nehézségek
előtt áll, mit tesz? Elmenekül? Az élet problémái elől gyakran nem lehet
elmenekülni.
A Zen azt mondja: Legyenek nehézségeid!
Ha forróság van, ne
kiabálj: Jaj, forróság van, mit csináljak? Ahelyett hogy panaszkodsz, vagy
menekülni próbálsz, légy forró Te is!
Bármi történik, ha teljesen azonosulunk
vele, győztesek leszünk győzelem nélkül is.
A bot
Shuzan felemelte
a botját:
- Ha ezt botnak nevezitek, szembeszegültök az igazsággal. Ha nem
nevezitek botnak, szembeszegültök a valósággal.
Nos, minek
nevezitek?
Ha a
tanítványok botot mondanak, a névhez ragadnak; ha nem botot mondanak, nem veszik
tudomásul a valóságot.
Nem állítható és nem utasítható el egyik sem.
A
helyes válasz az ellentmondás legmélyén, a legteljesebb, végső zűrzavarban
világosodhat meg.
- Mi ez, - kérdezi a Mester.
Éppen ez. Ami van.
Nem
lehet beszélni róla; csak megtapasztalni lehet.
Visszatérés a köznapi világba
Kegon mestertől
azt kérdezte egy szerzetes:
- Hogyan tér vissza a köznapi világba az, aki
megvilágosodott?
- A széttört tükör nem ad többé képet,
a lehullott virág
nem tér vissza a szárára.
A Zenben
nincs "ha" vagy "de". A Zen a teljes élet, itt és most.
Sokan élnek a "ha"
világban, azon gondolkodva, mi lesz majd, "ha megsérülök", "ha nem lesz kész",
"ha meghalok", stb.
A "ha" emberek mindig mentegetik magukat a "de"
világban,
"Szerettem volna megcsinálni, de", "szeretnélek látni, de" stb.
A szerzetes saját "ha" világában tévelyeg.
Törekedjen, s megtudja a
választ!
Minden a legszebb
Egy nap Banzan a
piacon sétált, és meghallotta, amint egy vevő így szól a mészároshoz:
- A
legszebb darab húst kérem!
- Itt minden a legszebb! - válaszolt a mészáros, -
nem talál egyetlen darab húst sem, amely ne a legszebb volna.
Ekkor Banzan
megvilágosodott.
Ez a koan a
Zen-tanítás jellegzetes példája.
Nincs csúnya felhő, minden virág gyönyörű.
Felülmúlhatatlan minden egyéni.
Az elkötelezettek számára megmutatkoznak
a valódi értékek.
Manjusri belép a Kapun
Egy reggel,
amint Manjusri álldogált a Kapu előtt, Buddha szólt hozzá:
- Manjusri,
Manjusri miért nem lépsz be?
- Itt sem találom magam, minek menjek? -
hangzott a felelet.
Mi az a
Kapu?
Egy közönséges kapu valahonnan valahová nyílik, ki vagy be lehet menni
rajta. Elválasztja a belsőt a külsőtől.
A valóság világában nincs kívül vagy
belül.
Mikor Buddha arra kéri Manjusrit, (a bölcsesség szimbólumát) hogy
lépjen be a Kapun, csak próbára teszi.
Manjusri válasza: a valóság világának
nincs kapuja.
Egy közönséges ember viszont érezheti, hogy mégis van valami
kapu. Igen ám, de az kaputlan kapu és nehéz belépni rajta, bár nyitva áll
mindenki előtt.
Pontosan annyi a nincs-kapu kapu, ahány ember van.
Mindenkinek a saját kapuján kell belépnie.
II. A TUDATOSSÁG
Nem teljes az
életünk, ha nem ébredünk tetteink tudatára.
Gyakran csak biológiai
értelemben létezünk. Nem hallunk, bár van fülünk, és hiába van szemünk, nem
látunk.
A tudatosság az élet pillanataiban való teljes részvételt jelenti. A
következő, több mint 300 éves japán haiku vers egyszerűen és tömören fejezi ki a
tudatos élet lényegét.
Juharlevél
hull -
Látod? Egyszer az arca,
Egyszer a háta.
(Ryokan)
A Paradicsom kapuja
Nobushige, a
katona azt kérdezte Hakuintól, a híres Zen Mestertől:
- Valóban van
Paradicsom és Pokol?
- Te ki vagy? - érdeklődött Hakuin.
- Szamuráj
vagyok. - válaszolt Nobushige.
- Te! Szamuráj! Miféle uraságnál szolgálsz te?
Úgy nézel ki mint egy koldus!
Nobushige felbőszülten rántotta elő kardját.
- Úgy! Szóval kardod is van! Talán untatlak, hogy le akarod vágni a
fejem?
Nobushige felemelte a kardját.
- Csak tessék. Nyitva a Pokol
kapuja. - jegyezte meg Hakuin.
Ekkor a szamuráj leengedte a kardot és mélyen
meghajolt.
- Csak tessék. Nyitva a Paradicsom kapuja. - mondta a Mester.
Mennyország és Pokol; a mindennapjainkban vannak
Felborul egy vizesvödör
Hyakujo mester
egy új kolostor élére keresett valakit. Összehívta tanítványait és egy vízzel
teli vödörre mutatva azt kérdezte:
- Ki tudná megmondani mi ez, anélkül hogy
nevén nevezné?
- Farönknek senki sem hívhatja. - mondta a szerzetesfőnök.
Ekkor Isan, a kolostor szakácsa felrúgta a vödröt és távozott.
- A
szerzetesfőnök vesztett. - mosolyodott el Hyakujo, és Isan lett az új kolostor
Mestere.
A
szerzetesfőnök gondolkozni próbált a valóságon, Isan eggyé vált vele.
Intellektuálisan megközelíteni a kérdést, rossz felfogás.
Az élet kérdéseit
a jellem válaszolja meg, nem a tanult tudomány.
Belső kultúra
Daiji azt mondta
tanítványainak:
- Testvérek! Jobb egy lépéssel mélyebbre jutni a Dharmában,
mint tíz lépésnyit szétszórni belőle. Többet ér egy arasznyi belső kultúra, mint
tíz arasznyiról prédikálni.
- Arról prédikálok, amit nem tudok
csinálni;
Azt csinálom, amiről nem tudok prédikálni. - fűzte hozzá Tozan
mester.
Egyetlen jó
cselekedet többet ér, mint száz csodálatos szó. Míg Daiji a tett fontosságát
hangsúlyozza, Tozan szerint a beszéd is, a tett is fontos, de nem egyenlő
mértékben.
Győződj meg róla!
Roso, arccal a falnak
Roso mester
hátat fordítva fogadta tanácsot kérő tanítványait. Barátja, Nansen így
kritizálta:
- Én, ilyenkor azt mondom a szerzeteseknek, hogy helyezzék
magukat a Buddha születése előtti időkbe; és néhányuknak sikerült is követni
tanításomat. De ülni csak, a fallal szemben, nem válik egy tanítvány hasznára
sem.
Rosot arra
figyelmeztetik, hogy ha magyarázná a Zent, egy páran legalább megértenék azt.
Lehet, hogy nem mindig jó a szótlan módszer, de egyedül ez az, ami nem
terheli még jobban a tanítványokat, ami hagy gondolkozni, cselekedni. Ha a
Mester elfordul a tanácsot kérőtől, az nem tud kérdezni semmit. Csak ülhet
csendben, meditálhat, hiszen a Mester is azt teszi. Így a tanítvány magába
nézhet és tisztázhatja saját gondolatait anélkül, hogy bármi külső hatás
megzavarná.
Isan kéreti a tisztségviselőket
Isan mester a
kolostor kincstárnokáért küldött, de amikor megjelent, így szólt:
- A
kincstárnokot hivattam, nem téged!
A kincstárnok nem tudott mit válaszolni.
Ekkor a Mester a szerzetesfőnökért küldött, de neki is azt mondta:
- A
szerzetesfőnököt hivattam, nem téged!
A szerzetesfőnök sem tudott válaszolni.
A Zen mester
az élet leghétköznapibb pillanataiban is tanít.
Ha a kincstárnok, vagy a
szerzetesfőnök teljes életével betöltötte volna hivatalát, öntudatosan fordul a
Mesterhez:
- Nem tudod, hogy ÉN vagyok a szerzetesfőnök?
De egyikük sem
szólt egy szót sem. Milyen kár!
Csak bitorolták
tisztségeiket.
Az elutasított szerzetes
Seppo mestert
egy szerzetes üdvözölte illedelmesen.
A Mester öt botütést mért rá.
-
Hol hibáztam? - kérdezte a szerzetes.
A Mester újra ütött és felordított:
- Khats!
A Zen szöveg
nélküli, szavakon túli tanítás, mely értelemtől értelemig hat. Módszerei közt
ütések és kiáltások váltakoznak a koanokkal, váratlan szófordulatokkal.
Rinzai mester felkiáltásairól híres, Tokusan az ütéseiről. A szerzetes, aki
Seppot meglátogatta, úgy köszönt, ahogy az Japánban és a régi Kínában szokásos
volt. A nyugati világban mi kézfogással üdvözöljük egymást, a buddhista
országokban, mint Ceylon, Burma, Thaiföld vagy India, a mellkas előtt összetett
két tenyér a köszöntés.
Seppo mégis ötször sújtott a szerzetesre, aki
meglepődve kérdezte az okát. Válaszul újabb ütéseket kapott, azonkívül rá is
üvöltöttek.
Egy megvilágosodott ember köszöntésének mindig megvan a maga
teljes tartalma. De ez a szerzetes, - mint közülünk is annyian, - csak a
formális, tartalomnélküli mozdulatot hajtotta végre. Az ütések száma nem fontos,
az első öt csak figyelmeztet, a továbbiak már mélyebb jelentésűek. A kiáltás,
(-Khats!) annyit tesz: - Ébredj fel!
A megoldott probléma
A reggeli
felolvasás után Yakusan mesterhez így szólt egy szerzetes:
- Van egy
problémám, segítenél megoldani?
- Az esti felolvasásnál megoldom. -
válaszolt a Mester.
Este, amikor a szerzetesek összegyűltek a teremben,
Yakusan azt mondta:
- Az a szerzetes, aki reggel azt mondta, hogy problémája
van, álljon elő!
Amint a szerzetes a gyülekezet elé ért, a Mester megragadta:
- Nézzétek! Ennek a fickónak problémája van!
Ezzel félretolta a
szerzetest és a szobájába vonult.
A valóság
konkrét. A Zen a zajló élethez következetes. A probléma, ami egész nap csak a
megoldásra vár, komoly probléma lehet! Tudsz egy napig várni, ha víz alatt van a
fejed?
Yakusan esti leckéje drámai volt.
A megcsavart orr
Amikor Hyakujo
látogatóban volt Mesterénél, egy csapat vadliba repült el felettük.
- Mik
azok? - nézett fel Baso mester.
- Vadlibák, uram.
- Hova repülnek?
-
Már el is mentek, uram.
Ekkor Baso hirtelen úgy megcsavarta tanítványa
orrát, hogy az felkiáltott fájdalmában.
- Azt mondod, elmentek? Mind itt
vannak a kezdetektől fogva! - harsogta Baso.
Hyakujo ekkor megvilágosodott.
Mindennapi
életünk legnagyobb részében felületesek vagyunk, nem ébredünk tudatára a
valóságnak. Hyakujo csak annyit látott, hogy a vadlibák elrepültek. Talán éhesek
voltak és élelem után kutattak, vagy talán a hideg elől mentek dél felé. De
Hyakujo nem érzett semmit, nem volt kapcsolata velük, nem értette az életet. A
Mester viszont észrevette tanítványa durva felszínességét, és figyelmeztetés
helyett megcsavarta az orrát.
A satori, vagyis a megvilágosodás az élet
valóságának, a dolgok összefüggésének a felfedezése.
Nyisd ki a saját kincsesládádat
Daiju
meglátogatta Baso mestert Kínában. A Mester azt kérdezte:
- Mit látsz magad
előtt?
- Magát a megvilágosodást. - válaszolt Daiju.
- Saját
kincsesládád van, miért kívül kutatsz?
- Hol van az én kincsesládám?
- Aki
kérdez, az a kincsesláda! - mondta a Mester.
Ekkor Daiju megvilágosodott.
A mi anyagias
világunkban könnyen úgy tűnhet, hogy a szabadság és a boldogság a pénztől, vagy
más külső tényezőktől függ.
A Zen pontosan az ellenkezőjét tanítja: Mindent
magunkban találunk meg.
A belső érték, - a Buddha-természet, - mindig friss,
élő, határtalan.
III. A NEM - RAGASZKODÁS
A buddhizmus
lényege tömören, így hangzik: semmihez sem ragaszkodni!
A nem-ragaszkodás és
az eltávolodás nem ugyanazt jelenti, mert ez utóbbi, eltávolodás a problémák
megoldásától.
Az élet elől nem lehet elmenekülni.
A nem-ragaszkodás
eggyé válást jelent a problémákkal. A múló élet a folyóvízhez hasonlatos, de mi
ahelyett hogy hagynánk zajlódni, megragadva az élet előnyösebb helyzeteinél,
kapzsivá, önzővé válunk, vagy addig erősködünk valami mellett, amíg ingerültek
nem leszünk. Ragaszkodás alakul ki bennünk a szavakhoz, a tettekhez, a
szituációkhoz, az emberekhez.
A legerősebb pedig, a saját magunkhoz való
ragaszkodás!
Nem a zászló, nem a szél
Két szerzetes az
udvaron vitatkozott. Az egyik azt mondta:
- A zászló mozog.
A másik azt
mondta:
- A szél mozog.
Véletlenül arra járt Eno, a hatodik pátriárka.
Azt mondta nekik:
- Nem a zászló, nem a szél; - az értelem
mozog!
A két
szerzetes külső dolgoknak, Eno a belsőnek tulajdonit fontosságot. Bár Eno
járatosabb, mindhárman ragaszkodók.
"A zászló sem mozog, a szél sem mozog,
az értelem sem mozog." - jegyezte meg a történettel kapcsolatban egy buddhista
apáca.
A valóság totális, független mindentől. Valamit elképzelni; nem a
valóság!
A Zen azt tanítja, hogy minden egyes dolgot olyannak lássunk
amilyen, és értelmezés, képzelgés nélkül fogjunk fel.
Mi a Buddha?
Uteki miniszter
azt kérdezte Dotsu mestertől:
- Mi a Buddha?
A Mester hirtelen így szólt
hozzá;
- Kegyelmes úr!
- Tessék!
- Mit keresel még? - kérdezte ekkor a
Mester.
Mindenki
szeretné tudni, mi a Buddha. A kérdés annyira természetes, mint a kíváncsiság.
Az elképzelt Buddha azonban nem a valódi. Uteki miniszter már több Mesternek is
feltette ugyanezt a kérdést. Fára mászva akart halat fogni.
Amikor Dotsu
mester váratlanul megszólította, az uralkodó gondolkodás nélkül, a
legtermészetesebb közvetlenséggel válaszolt. Nem képzelgett, nem fontolgatott,
nem gondolta ki előre a szavait. Saját Buddha-természete szólalt meg.
Szavakhoz vagy elképzelésekhez ragaszkodni annyi, mint őrizni a zsineget,
miután szertegurultak a gyöngyök.
Shozan mondata
Egy szerzetes
azt kérdezte Shozan mestertől:
- Van-e olyan mondás, amely se nem állít, se
nem tagad?
- Egy fehér felhőn nincs semmi kivetni való. - válaszolt a Mester.
A szerzetes
arra kérte Shozant, fejezze ki a jón s rosszon túl lévő, független világot.
A felhő önmagát mutatja; jön, megy.
Ez a tudat
Daibai azt
kérdezte Baso mestertől:
- Mi a Buddha?
- Éppen ez a tudat a Buddha. -
válaszolt a Mester.
A válasz erre
az egyszerű, természetes kérdésre, akármi is lehetne. Nem a szavakhoz való
ragaszkodás a fontos, hanem az, amit jelentenek.
Mindenki tudja, hogy a
Buddha tökéletes, sugárzó, szent, megvilágosodott. De nem távolodott el a
mindennapi élettől, nem Isten.
A Buddha-természet tisztán, hamisítatlanul a
legegyszerűbb dolgokban is megmutatkozik.
A szaros-bot
Egy szerzetes
azt kérdezte Unmontól:
- Mi a Buddha?
- Egy szaros seggtörlő-bot. - felelt
a Mester.
Minden
tanítvány szeretne megvilágosodni és Buddhává válni. Vágynak az idealizált
állapot, amely kifogástalan, tiszta és emelkedett. Megpróbálják legyőzni a bűnt,
a halált, a szokásos életet, hogy olyanok legyenek, mint Buddha.
Unmon egy
csapással szétrombolja ezt az elképzelést. Buddha nem hasonlítható Istenhez.
Buddha az az ember, aki tudatára ébredt saját magának, és úgy él, amilyen ő
maga.
A Mester eltakarja a fejét
Egy szerzetes
lépett Joshu szobájába, hogy tanácsot kérjen, de a Mestert ruhájába burkolózva
találta.
A szerzetes távozni készült, amikor Joshu mester utánaszólt:
-
Aztán nehogy azt mondd, hogy nem hallgattalak meg!
A tanítvány
számára nagy esemény, ha problémáival küszködve Mesteréhez fordulhat
segítségért. De Joshu mester eltakarta magát a ruhájával.
- Lehet hogy
fázik? Vagy talán alszik? - hátrált kifelé a szerzetes, bár Joshu nem aludt.
A hegy akkor is ott van, mikor a csúcsot felhők borítják.
Keresztül a patakon
Tanzan és
tanítványa a szomszéd faluba igyekeztek, de útjukat egy megáradt patak
keresztezte. Fiatal nő tétovázott éppen a parton, mert a víz elsodorta a hidat.
Tanzan karjaiba vette és átlábaltak a túloldalra, majd folytatták útjukat.
A
tanítvány egész délután ezen az eseten töprengett, hiszen szerzetesnek tilos nőt
érinteni. Este már nem bírta türtőztetni magát, s megkérdezte a Mestert:
-
Miért vetted karjaidba azt a nőt?
- Én a patak túlsó partján hagytam, és te
még mindig simogatod!? - förmedt rá Tanzan.
A Mester úgy
segített az asszonyon, hogy meg sem érintette.
A tanítvány megérintette
anélkül, hogy hozzáért volna.
Kő Buddha
Likuko azt
kérdezte Nansen mestertől:
- A házamban lakik egy kő. Buddhát szeretnék
faragni belőle. Képes vagyok rá?
- Igen, képes vagy rá.
- Tényleg az
vagyok? - hitetlenkedett Likuko.
- Nem, nem vagy rá képes. - válaszolt a
Mester.
A kő, Likuko
saját maga. Azt kérdezi a Mestertől, hogy Buddhává válhat-e. Nansen gondolkodás
nélkül igent mond, de Likuko kételkedik. Ekkor a Mester az ellenkezőjét mondja.
A Zen nem gondolkodás, hanem cselekvés; nem elmélet, hanem
tett.
A meditáló szerzetes
A könyvtáros
észrevette, hogy egy szerzetes hosszú idő óta csak ül és meditál.
- Miért
nem olvasod a szútrákat? - kérdezte tőle.
- Nem tudok olvasni.
- akkor
miért nem kérsz meg valakit, aki tud?
A szerzetes felállt, két tenyerét
összetéve tisztelettel meghajolt, s azt kérdezte:
- Mi ez?
A könyvtáros
nem tudott válaszolni.
A könyvtáros
a formaságok rabja: a szútrákat olvasni kell, a könyvtár erre való.
Az élet
azonban nem olyan egyszerű mint ez. Buddhának hat évébe került, míg
megvilágosodott. Az igazi szavakat nem lehet megnevezni.
A könyvtáros meg
sem szólal, ha érti, hogy Buddha tanítása nem feltétlenül a szútrákban
található.
Nansen kunyhója
Nansen még a kis
hegyi kunyhójában élt, amikor betévedt hozzá egy ismeretlen szerzetes. Éppen
dolgozni indult, ezért így szólt a vendéghez:
- Érezd otthon magad! Főzzél
valami kedvedre való ebédet, és hozz nekem is belőle.
Mikor besötétedett,
Nansen fáradtan, éhesen tért vissza a munkából. Az ismeretlen főzött ugyan, de
meg is ette, majd összetörte az edényeket és kiborítgatta az élelmiszereket.
Aztán lefeküdt és jóízűen elaludt. A kimerült Nansen melléfeküdt az ágyra, ekkor
azonban az idegen szerzetes felkelt és szó nélkül távozott.
Évekkel később,
amikor Nansen elmesélte tanítványainak a történetet, hozzáfűzte:
- Kiváló
szerzetes volt! Még ma is szívesen látnám.
A Zen
szerzetesek egyszerű, nyugodt, szabad életet élnek.
Nem szabad az, aki
ragaszkodik a szabadsághoz.
Anélkül, hogy tudnánk róla, könnyen rabjai
lehetünk a "jóság" valamilyen formájának, de a meditációnak, a Nirvánának is.
Az idegen főzött, evett, aludt, úgy mint a saját kunyhójában; formaságok,
igények nélkül.
Az egész világ az övé volt.
Az edényeket pedig, - a
meditáció, a Nirvána, a visszavonultság edényeit, - darabokra törte.
Nansen
megértette a nem-ragaszkodást és soha nem felejtette el a szerzetes
látogatását.
IV. A TERMÉSZETESSÉG
A derűs,
nyugodt élet lényege a természet változásaival harmóniában levő természetesség.
Az ember része a természetnek, de a modern tudomány, és technológia, az
automatizáció korában távolodni látszik attól. A tudósok gyakran a természet
"leigázásáról" beszélnek, pedig a legtöbb nehézség és gond a mesterségesen
létrehozott környezetből fakad. Nők és férfiak aggódnak már a megjelenésük miatt
is.
Igazi szépség a természetes szépség. A természetünk szerinti az igazi
valónk.
A csészemosás
Egy szerzetes
így szólt Joshu mesterhez:
- Most érkeztem a kolostorba, mi a tanításod
lényege?
- Ettél már? - kérdezte Joshu.
- Igen.
- Akkor mosd el az
evőcsészédet.
A szerzetes feleszmélt.
A mindennapi
élet, a Zen ugyanaz; természetes és következetes. A dolgok egymást követik, a
történés egyszerű és közvetlen.
Bonyodalmak a képzelgésből, a spekulációból
fakadnak.
Millió dolog
Gyosan azt
kérdezte Isantól:
- Ha millió dolog áramlik feléd, mit csinálsz?
- Ami
zöld, az nem sárga. Ami hosszú, az nem rövid. Mindennek megvan a maga sora,
miért zavarnék össze bármit is?
Gyosan tisztelettel meghajolt.
Gyosan
kérdése időszerű. Bonyolult, összetett társadalmakban élünk, ahol nagyon sok
dolog követeli meg figyelmünket. Hogyan őrizhetjük meg belső nyugalmunkat ilyen
környezetben?
Isan válasza: hadd jöjjenek, hadd menjenek. Az emberek
rendszerint több dologba is belegabalyodnak, míg Isan csak a következővel
találkozik. Világosan látja, hogy minden dolog az, ami.
Kopogtatás a széktámlán
Nansen
kolostorában egyszer Tenza a szakács, meglátogatta a kertész szerzetest, Enjut.
Egy madár énekét hallgatták miközben ebédeltek. Kis idő múlva a kertész
megkopogtatta a szék támláját, és a madár újra énekelni kezdett. Majd megint
kopogtatott, de a madár most csendben maradt.
- Érted? - fordult a
szakácshoz.
- Nem. - válaszolt Tenza.
Ekkor a kertész harmadszor is
kopogtatott a széktámlán.
A kertész úgy
kopogtatott, mintha válaszolt volna, s a madár újra énekelt. A kertész ismét
kopogtatott, de a madár elrepült. Saját természete szerint cselekedett: énekelt,
röpködött.
A kertész tudta ezt, azért kérdezte a szakácsot. S mivel az nem
értette, zavartalan természetességgel harmadszor is kopogtatott.
A kertész
mindenből a Dharmát hallotta: a madárfüttyből, a napsütésből, a virágokból, a
szakács válaszából.
A harmadik koppantás olyan természetes és nyugalmas
volt, mint egy liliom a reggeli napsütésben. Ez a tóban él, mégsem nedves.
Gyökere az iszapban van, de virágja nem sáros.
Találkozás a tanítványokkal
Sansho azt
mondta egyszer a szerzeteseknek:
- Én mindig kimegyek az új tanítvány elé,
de nem mindig segítek rajta.
Amikor Koge meghallotta, hozzáfűzte:
- Én
nem mindig megyek ki az új tanítvány elé, de akkor segítek rajta.
Sansho és
Koge mesterek a Zen Rinzai-iskolájának alapítói. Ellentmondanak egymásnak, de
ugyanazt vallják.
Mindkettőjük tanítása igaz.
Találkozás egy Zen mesterrel
- Hogyan üdvözölsz egy Zen mestert, ha találkozol vele az úton? - kérdezte Goso.
A Zen mester
megvilágosodott ember. Kívül-belül ismer akár megszólalsz akár nem, hiába a
színlelés. Ha ismerősök találkoznak az utcán, gyakran mást mutatnak mint amit
gondolnak.
Amikor nincs ez a kettősség, a bensőnk nyugodt s derűs marad. Ez
a természet szerint való. Ekkor a külső világ a belső tükörképévé válik.
A
megvilágosodott túl van szavakon, csenden.
V. MI A ZEN?
A koanok
legtöbbjének kérdése, mi a Zen, mi a Buddhizmus.
Vallás-e a Zen? Igen, mert
az élet és a halál foglalkoztatja, bár ezt túlvilágban, vagy valami Istenben
való hit nélkül teszi.
Míg a legtöbb vallás reménykedésen, az üdvözülés
iránti könyörgésen alapul, a Zen lényege a tényleges, valós élet, a
megvilágosodás és meditáció.
A Zen nem megtanulható; az emberi lét végső
kérdéseit kutatja, amire a szerzett tudás képtelen. Felfogni csak a saját,
megélt tapasztalatok révén lehetséges.
Három nap
Unmon azt mondta
egyszer a tanítványainak:
- Ha három napig nem láttok valakit, az már nem
ugyanaz az ember. Erről mi a véleményetek?
Mivel senki sem válaszolt, így
folytatta:
- Ezer.
Egyedül a
változás állandó. Az élet folytonosan keletkezik, változunk mi is, akár tudunk
róla, akár nem.
Az "Ezer" nem mennyiséget jelöl itt, hanem a naponta más
élmények sokaságát.
Nem kötődni a tegnaphoz, nap mint nap újrakezdeni az
életet.
Echo Buddha felől érdeklődik
Egy fiatal
szerzetesjelölt megszólította Hogen patriarchát.
- A nevem Echo, és azt
szeretném kérdezni Tisztelendőségedtől, hogy mit illetünk Buddha névvel?
-
Hm! Szóval te Echo vagy, ugye? - válaszolt Hogen.
A kérdés: Mi
az hogy Buddha?
A Mester válasza pillanatszerű.
A szerzetesjelölt
szerzetesjelölt, a Buddha mi más?
A valódi Echo a Buddha, a mindig jelenlévő
valóság.
Ki az?
Hoen így
szólt:
- A múlt, a jövő Buddhái szolgálják. Ki az?
Mestere a
történelmi Gautama Buddhának, a jövőbeni Maitreya Buddhának. Mestere az összes
Buddháknak.
Ő a tökéletes, az Amida Buddha. Ő az élet lényege.
Megtalálni azt jelenti, megtalálni önmagunkban eredendő énünket.
Felfedezni énünket annyi, mint megvilágosodni.
Aki rátalál énjére,
meglátja magát a lét történéseiben.
Yakusan tava
Yakusan
megkérdezett egy újonnan érkezett szerzetest:
- Honnan jöttél?
- A Déli
Tó-tól. - válaszolt a szerzetes.
- Aztán teli van már az a tó?
- Még
nincs.
- Pedig sok az eső, hogy-hogy nem telt még meg? - szólt a Mester.
A szerzetes csendben maradt.
Amikor egy új
szerzetes érkezik a kolostorba, rendszerint megkérdezik tőle honnan jött,
megvizsgálják mennyire jártas a Zen gyakorlásában.
Válasza alapján
előrehaladott lehetett, ám a Mester újabb kérdésére nem tudott mit mondani.
Nap mint nap eláztat a valóság bennünket is.
Teli van a
tó?
Joshu négy kapuja
Egy szerzetes
azt kérdezte Joshu Mestertől:
- Mi Joshu?
- Keleti kapu, Nyugati kapu,
Déli kapu, Északi kapu.
Joshu mester
eredeti neve Jushin volt, de kínai szokás szerint, lakóhelye után Joshu-nak
hívták.
A kérdés ravasz. Ha a Mester így válaszol:
"- Joshu én vagyok."
a szerzetes visszavághat:
"- Akkor hogy hívják a várost?" Ha a Mester azt
mondja: "- Joshu ez a város." akkor "- Ki ez az ember?"
A Mestert nem
sikerült becsapni: "- Ha valaki engem akar látni, jöjjön! A kapuk nyitva
állnak."
Semmi sincs elrejtve.
A kapuk mindig nyitva
állnak.
Yakusan őrzi a Zent
A tartományi
kormányzó látogatást tett Yakusan mesternél.
- Úgy tudom, a buddhisták
előírások szerint élnek. Te is megtartod ezeket, Te is gyakorlod a meditációt és
a bölcsességet?
- Ez a szegény szerzetes nem tűri a szemetet maga körül. -
válaszolt a Mester.
- Nem értem a tanításodat.
- Ha magadévá akarod
tenni, mássz fel a hegycsúcsokra, merülj a tenger mélyére. Ha az ágyadba sem
fekszel tiszta elmével, hogy érthetnéd meg a Zenemet?
Sok ember
csak egyszerű érdeklődő; miben különbözik a Zen a Kereszténységtől, mi történik
a Jógában vagy a meditációban.
Tapasztalatokhoz szeretnének jutni
tapasztalás nélkül.
A mai világban szinte mindenkit kérdések gyötörnek:
"Milyen lehet a csúcsokon? Milyen lehet a tenger mélyén?"
Egyedül
Egy szerzetes
azt kérdezte Ungo mestertől:
- Hogyan éljek egyedül, fent a hegyekben?
-
Miért hagytad ott a völgyet? - válaszolt a Mester.
A mai ember
kérdése is: "Mi lesz, ha egyedül maradok?"
Mi lenne?
Sokan szeretnének
elmenekülni, de félnek az egyedülléttől.
Nincs különbség; a legmélyebb völgy
a legmagasabb hegy. Sokan úgy gondolják, hogy a boldogság máshol van, el kell
menni valahová, meg kell tanulni valamit.
A jó megtanulásától nem tűnik el a
rossz.
Valójában a rossz alakul át jóvá.
A nehézségek és akadályok az
élet megtapasztalásának forrásai.
A problémákat nem a hely, vagy a szituáció
okozza.
Mehetünk bárhová.
Joshu lakóhelye
Joshu mester
meglátogatta egyszer Unko-t, aki így fogadta:
- Miért nem telepedsz már le
valahol öreg korodra?
- Hol van hely a számomra?
- Itt a hegyen van egy
romos templom. - ajánlotta Unko.
- Akkor miért nem mész te oda? - kérdezte
Joshu.
Unko nem válaszolt.
Később Joshu Shuyu-t is meglátogatta, aki
szintén megkérdezte:
- Miért nem telepedsz már le valahol öreg korodra?
-
Hol van hely a számomra?
- Öreg korodra nem tudod hol a helyed? - folytatta
Shuyu.
- Harminc éve lovagolok, de ma lelökött egy szamár. - jegyezte meg
Joshu.
Joshu 61 éves
korában kezdett Zennel foglalkozni. Nyolcvan évesen a Joshu - beli Kannon
templom Mestere lett. 120 évig élt, gyakran utazott, kolostorokban és más
mestereknél tett látogatásai révén közismertté vált.
Amikor Unko lakhelyet
ajánlott, Joshu mester már tudta, ott az otthona, ahol van. Ironikus válaszaiban
arra serkenti Unko-t, próbáljon meg inkább Ő rátalálni saját otthonára.
Shuyu folytatta a csipkelődést: "Szégyenszemre nem tudod, hogy a talpad
alatt a helyed?"
Joshu mester nem maradt adós a válasszal.
A Nirvánához vezető út
Egy szerzetes
azt kérdezte Kenpo-tól:
- A Nirvánához vezető út tízfelé ágazik, de hol
kezdődik?
- Itt! - húzott egy vonalat a levegőbe botjával Kenpo.
A
szerzetes később Unmon-nak is feltette ugyanezt a kérdést. Unmon felemelte a
légycsapóját és azt mondta:
- Ez a légycsapó felugrik a harmincharmadik
mennyországba, eltalálja az asztalfőn ülőt, aztán leszáll a Keleti tengerbe és
megüti a szent pontyot. A pontyból sárkány lesz, aki árvizet hoz.
Miért nem
mondták a Mesterek, hogy mindenhol az Út van.
Itt! Mindenki, mindig a
kezdőponton áll.
Légy tenmagad, semmi más nem fontos. Az Út nem máshol van,
hanem a talpad alatt.
Te vagy az.
Egy csepp víz
Egy szerzetes
azt kérdezte Hogen-től:
- Mi egy csepp víz a Hatodik Patriarcha völgyének
forrásából?
- Az egy csepp víz a Hatodik Patriarcha völgyének forrásából. -
válaszolt a Mester.
A Zen i.u.
520 körül, az Indiából érkező Bodhidharma révén került Kínába, de Huineng, a
Hatodik Patriarcha tette igazán ismertté. A kérdés: Mi a Zen lényege?
A
kérdés gyakran a válasz. A víz, víz, akárhol van is, akárki látja is.
Minden
Zen, a Zen minden. A szót félretehetjük, a lényeg nem köthető sem
Bodhidharmához, sem Huinenghez, sem hozzánk.
A mindennapi élet az Út
Joshu azt
kérdezte Nansentől:
- Mi az Út?
- A mindennapi élet az Út. - válaszolt a
Mester.
- Meg lehet tanulni?
- Ha megpróbálod, távol kerülsz tőle.
-
Ha nem tanulok, honnan tudjam, hogy az az Út? - kérdezett Joshu.
- Az Út nem
tartozik a megtanulható vagy a megtanulhatatlan dolgok közé. A tudás csak
tudomás, a nem-tudás tudatlanság. A kétség nélküli, igaz Úton független vagy,
mint az Ég. Nem mondod hogy jó, nem mondod hogy rossz.
Az Út nem
függ attól, hogy észreveszed.
Ha megéled, egyedül a tied.
A fenyegetés
Egy szerzetes
azt kérdezte Ganto Mestertől:
- Mit csináljak, ha fenyegetnek a dolgok?
-
Ülj le.
- Nem értem.
- Emeld fel a hegyeket és hozd ide. Akkor majd
megmondom. - válaszolt a Mester.
A dolgok
jönnek és mennek akaratunktól függetlenül.
Eső, szél, meleg, hideg,
találkozás, elválás, öregség, halál, az élet valósága.
Az elfogadás
felülemelkedés.
Ami jön jöjjön, ami megy menjen. A hegyeket felemelni?
Érzékelni a lehetetlent és az lenni, ami vagy.
Unmon lakomája
Unmon így szólt
tanítványaihoz:
- Szeretnétek találkozni a régi idők nagy
Mestereivel?
Mielőtt bárki szólhatott volna, botjával a fejük fölé mutatott:
- Ott ugrálnak a fejeteken!
- Szeretnétek látni is őket? - kérdezett
újra, s botjával a földre mutatott.
- Mind ott vannak a lábaitok
alatt!
Majd, csak úgy, magának megjegyezte:
- Lakomát rendeztem a
Szentélyben, de az éhes Isteneknek semmi sem elég.
Unmon a Zen
Unmon-irányzatának az alapítója. Bölcsességéről, és tömör szónoklatairól vált
híressé.
Itt azt tanácsolja, ha meg akarsz tudni valamit a Zenről, ne utazz
érte, ne könyveket olvass.
Nézz a fejed fölé.
A megvilágosodás a lábad
alatt van.
Mi vagyunk az éhes Istenek, keressük a Nirvánát, pedig benne
vagyunk.
A fák és a füvek megvilágosodása
Egyszer egy
ötvenéves tanítvány kérdezte Shinkan Mestertől:
- Tendai azt állítja, hogy a
fák és a füvek is megvilágosodnak. Hogyan lehetséges ez?
- Minek erről
beszélni? A kérdés az, hogyan világosodsz meg te magad!
- Azon még nem
gondolkoztam. - válaszolt az öreg tanítvány.
A kérdező, az
intellektus nagy tévedését példázza: tanulmányozni valamit és beszélgetni arról.
A Zenben nincs távolság.
Amikor valaki megvilágosodott, a fák és a füvek
is azok.
A fák és a füvek megvilágosodása valójában a mi megvilágosodásunk
felőlük.
Meditálni, elfáradni
Egy szerzetes
azt kérdezte Kyorin Mestertől:
- Milyen szándékkal jött Bodhidharma
Nyugatra?
- Hosszú ideig meditálni, és elfáradni.
Több mint 130
koannak ez a témája, a kérdés szinte provokálja a talányosnál talányosabb
válaszokat. Ez indokolja Kyorin Mester szavait.
Bodhidharma jött, mert jönni
akart, majd arccal a falnak kilenc évig meditált. Őszintén és rendületlenül élte
az életét.
A Zenben nincs semmi rendkívüli.
Ha valamit tenni akarsz az
életben, szedd össze az erődet és ne habozz.
Miért kell ehhez Bodhidharmáról
beszélgetni?
Jobb leülni és meditálni, ahogy Ő tette.
VI. NE UTÁNOZZ!
A Zen élet
utánozhatatlan. Akármilyen jelentéktelen, vagy alantas is az életed, csak a
tied. Az élet kreatív, ha sértetlenül élik. Legyen sikeres valaki, ha nincs
tisztában magával, kielégületlen marad.
Találd meg magad és légy magad. Ez a
Zen mottója, és a Buddhizmus lényege.
Mi vagy?
Vakvágány
Egy tanítvány
így szólt Unmonhoz:
- Buddha ragyogása sugárzik az egész Univerzumban.
Mielőtt befejezhette volna, a Mester közbevágott:
- Te most idéztél
valakit?
- Igen.
- Vakvágány - mondta Unmon.
Később, egy másik
Mester, Shishin megkérdezte a körülötte lévőktől:
- Mikor került vakvágányra
a tanítvány?
Saját
szavainknak súlya van.
A Zen közvetlen és azonnali, elveti a körülírást.
Nincs elvesztegetni való, az életben nincs fölösleg, nincs
elfecsérelhető.
Bokushu és az üresfejű bolond
- Honnan jöttél?
- kérdezte a Mester.
A szerzetes kiáltott egyet.
- Khats!
- Rendben
van, jól elintéztél a misztikus kiáltásoddal.
Erre a szerzetes még egyet
kiáltott.
- Khats!
- Három, négy misztikus kiáltás! Mi jön még?
A
szerzetes nem szólt semmit, mire a Mester pofonvágta:
- Üresfejű
bolond!
A szerzetes úgy kezdte mint egy oroszlán, úgy végezte mint egy egér.
Echu elkergeti tanítványát
Tanka Mester
meglátogatta Echut, aki éppen szundikált.
- Itthon van a Mestered? -
kérdezte egy tanítványától.
- Igen, de nem kíván látni senkit.
-
Alaposan megvilágítottad a helyzetet!
- Még ha maga a Buddha jönne, őt sem
látná szívesen. - mondotta a tanítvány, akit Tangennek hívtak.
- Te jó
tanítvány vagy, a Mestered büszke lehet rád! -
E dicsérő szavakkal Tanka
távozott. Amikor Echu felébredt, a tanítvány elismételte neki a párbeszédet.
A Mester nyomban elkergette a kolostorból.
Az egyik
Mester felszította a tüzet, a másik lehűtötte.
Ők jól értették egymást.
Amikor később Tanka értesült a történtekről, megjegyezte:
- Echu valóban
méltó a Nemzeti Tanító címre.
Indok nélkül
A valóság,
mint maga az élet, indok nélküli.
A Zen, a megvilágosodás, a Nirvána túl
vannak a felfogható határain.
A valóságot csak megtapasztalni lehet; saját
magadnak, úgy mint a meleget, vagy a hideget. A madarak énekelnek, a víz folyik,
az eső esik, az emberek szeretnek. Nincs indíték, éppen csak
teszik.
Naparcú Buddha, Holdarcú Buddha
Baso, a nagy
Mester egyszer beteg volt.
Egy látogató tanítvány megkérdezte, hogy van az
egészsége.
- Naparcú Buddha, Holdarcú Buddha
Egy tenyér hangja
Mokusai, a
Kyoto-i Kenninji kolostor Mestere egyszer így szólt egy tizenkét éves, Toyo nevű
növendékéhez:
- Két tenyér csattanó hangját hallhatod. Mutasd meg, hogyan
szól egy tenyér.
Egy tenyér
hangja sokkal hangosabb, mint kettőé.
Az egy-tenyér-hang bejárja az egész
világot.
Buddha virágja
Buddha egy
virágot forgatott ujjai között tanítványai előtt. Mindenki csendes maradt, csak
Maha-Kasapa mosolyodott el. Buddha ekkor azt mondta:
- Enyém az igaz tanítás
szeme, a Nirvána szíve, a tiszta formanélküliség és a Dharma kimondhatatlan
távlata. Mindez szavakkal kifejezhetetlen, túl van minden tanításon. Ezt a
tanítást átadom Maha-Kasapának.
Maha-Kasapa
megértette a Buddha értelmét.
A virág, virág semmi más. Nincs rá ürügy, nem
önérzetes, nem szégyenkezik.
A dolgok lényege a szótlan szó, a formátlan
forma.
A valóság nem szó. A szavak és tanítások csupán álláspontok.
A
Zen szavak nélkül, értelemtől értelemig közvetíthető.
Túl a szavakon
Egy szerzetes
azt kérdezte Fuketsutól:
- Szavak nélkül és csend nélkül hogyan tudod
kifejezni a valóságot?
- Sohasem felejtem a tavaszt Dél-Kínában. A madarak
megszámlálhatatlan pompázó virág közt énekelnek.
A valóság túl
van a logikán, a szavakon, a csenden.
Mindenki a saját élményei alapján
ismerheti csak meg.
A víz nem oltja a szomjat, ha csak nézik, vagy gondolnak
rá.
Ivás nélkül marad a szomjúság.
A valóság
világa maga az élet és a halál, az "igen" és a "nem". Ahol élet van, ott nincs
halál. Ahol nincs halál, az az élet. A kettő kizárja egymást, a valóság sohasem
köztes. Amíg élünk, minden pillanatban szemben állunk a halállal.
Ha
ráeszmélünk erre, magunkon keresztül tisztelgünk az élet előtt.
A mi életünk
megélt pillanatai adják a lét teljességét és a halál békéjét.