HOGYAN ÉS MIÉRT?

A Film, Színház, Muzsika 1973. január 13-i számának Pilinszky régi barátja, Törőcsik Mari volt a vendégszerkesztője. A cikk az ő felkérésére született, s az alábbi kommentárral jelent meg:

„Pilinszky Jánost régóta ismerem és tudomásom szerint különösebben sohasem érdekelte őt a színház. Egyszer aztán beszámolót készített a Wilson-színház párizsi vendégszerepléséről. Ez a cikk felfedezés volt számomra: egyetlen gondolata sem emlékeztetett a színházi kritika ismert szótárára és bevált fordulataira. Egy szuverén szemlélet szólalt meg nyilvánvaló egyszerűséggel és természetességgel. Pilinszky most váratlanul két drámát írt: bizonyára a hagyományos értelemben vett »színpadismeret«, »dramaturgiai tudás« nélkül; ezeknek a nagyra értékelt, de alighanem teljesen lényegtelen kellékeknek a hiánya – úgy hiszem – lehetséges forrása az újításnak, a sablonok teljes elkerülésének.”

A cikkben említett két színdarabot 1972 őszén, Budapesten írta Pilinszky, s később (már e cikk megírása után) véglegesítette őket, Párizsban, 1973 elején. A cikket – a két színdarabbal együtt hangszalagra mondta párizsi barátjának, Wiener Pálnak. (Meghallgatható a Pilinszky életművét bemutató CD-ROM-on; Bp. 1997.) A színdarabokról bővebben lásd P. J. Széppróza. Osiris, Bp. 1996. 257–252.

A cikk fakszimiléjét lásd képmelléklet. – A Síremlék megírását ihlető fénykép Pilinszky saját felvétele; Jutta Scherrerről, akkori szerelméről készült 1972 augusztusában, budai nyaralásukkor.