KATOLIKUS SZEMMEL (V.)

Szignálás nélkül.

A cikkhez készített vázlatos feljegyzés a hagyaték Ms 5938/1. jelzetszámú füzetében maradt fenn – ebből az is kiderül, hogy Pilinszky kezdetben egy hosszabb cikk megírására gondolt. Teljes szövege:

„1. A darab kulturális jelentősége s rendkívüli erköl[csi…]

Hetek óta játsszák a Madách Színházban Georg Büchner »darabját«. A bemutató kulturális jelentősége a benne fölvetett probléma súlyos, s végül maga az előadás lehetetlenné teszi számunkra, hogy észrevétel nélkül menjünk el mellette.

 

*

 

Mikor született, mikor írja. Milyen körülmények között, milyen lélekkel.

A történelmi fatalizmus.

A bukott nő fölmentése.

A befejezés. A mű esztétikai értéke. Éretlensége. Zsenialitása. Költőisége.

Büchner-cikk: Dokumentáció

2 oldal: Dokumentáció

 

*

 

Az emberben lappangó hibaforrások.

Menet közben.

A történelemmel szemben az egyén tragédiája. Egyének és a közösség tragédiája. Humanizmus (emberség és törvény). Komplexitás és kizárólagosság. A kereszténység története: felülkerekedett.

Büchner kételyei. Belülről élte át. Nemesítő kételyek. Egy lelkiismeret viaskodása. Embrionális jelzések. Kibontatlan remekmű. A művészet fellegvára, ereje és szerénysége.

 

*

 

Az előadás. A bemutató tanulsága.”

(In: P. J.: Naplók, töredékek. Osiris, Bp. 1995. 42.)

 

Büchner Danton halála című színdarabját 1963. december 20-án mutatta be a Madách Színház, Ádám Ottó rendezésében.