KATOLIKUS SZEMMEL (V.)
Szignálás nélkül.
A cikkhez készített vázlatos feljegyzés a hagyaték Ms 5938/1. jelzetszámú füzetében maradt fenn – ebből az is kiderül, hogy Pilinszky kezdetben egy hosszabb cikk megírására gondolt. Teljes szövege:
„1. A darab kulturális jelentősége s rendkívüli erköl[csi…]
Hetek óta játsszák a Madách Színházban Georg Büchner »darabját«. A bemutató kulturális jelentősége a benne fölvetett probléma súlyos, s végül maga az előadás lehetetlenné teszi számunkra, hogy észrevétel nélkül menjünk el mellette.
*
Mikor született, mikor írja. Milyen körülmények között, milyen lélekkel.
A történelmi fatalizmus.
A bukott nő fölmentése.
A befejezés. A mű esztétikai értéke. Éretlensége. Zsenialitása. Költőisége.
Büchner-cikk: Dokumentáció
2 oldal: Dokumentáció
*
Az emberben lappangó hibaforrások.
Menet közben.
A történelemmel szemben az egyén tragédiája. Egyének és a közösség tragédiája. Humanizmus (emberség és törvény). Komplexitás és kizárólagosság. A kereszténység története: felülkerekedett.
Büchner kételyei. Belülről élte át. Nemesítő kételyek. Egy lelkiismeret viaskodása. Embrionális jelzések. Kibontatlan remekmű. A művészet fellegvára, ereje és szerénysége.
*
Az előadás. A bemutató tanulsága.”
(In: P. J.: Naplók, töredékek. Osiris, Bp. 1995. 42.)
Büchner Danton halála című színdarabját 1963. december 20-án mutatta be a Madách Színház, Ádám Ottó rendezésében.