Nemere István: Ki írja életünk programját? (Tvr-hét 2002/47) Ha a halott mégsem él, pedig ott vannak benne mindazok az anyagok, amelyek percekkel ezelőtt, még élő korában jellemezték, akkor nyilván valami több volt benne a halála előtt. Ez nem lehetett anyagi jellegű. Akkor hát mi volt? A tudata, mondják. De mi a tudat? A tudomány azért nem tudott mindmáig választ adni erre, mert csak materialista alapon közelíti meg a dolgot. Azt magyarázza, hogy ami bennünk, az agyunkban zajlik, az csak agysejtek egymás közti kommunikációja, a test, az agy terméke a gondolkodás. Így közelítve a dologhoz, szinte természetesnek tűnik, hogy nincs elme vagy lélek, csupán az agy létezik. Így tanítják gyerekeknek és felnőtteknek, de ezt a hamis tételt szerencsére nem mindenki fogadja el. Ma már tudományos berkekben sem. Neves agykutatók állnak ki amellett, hogy igazából az agykutatás legnagyobb feladata ma a tudat kérdése, kutatása (lenne). Egyszerűsítve úgy is felfogható a dolog: ha egy rózsára gondolunk, rózsát látunk magunk előtt. Ha illatozó rózsára gondolunk, érezni véljük az illatát is. Hogy ezt hogyan tudná produkálni néhány ezer agysejt, azt senki nem tudja. Nem is tudhatja, mert nyilván ennél magasabb rendű dologról van szó. Az pedig már teljességgel érthetetlen, miképpen válhatna az anyag önmagáról gondolkodó lénnyé? Márpedig ez zajlik bennünk, nap mint nap, percről percre érzékelhetjük. Az agykutatók egy része ma már az agytól független dolgot sejt a jelenség mögött. Mind többen vélik úgy - sok évtizedes munka után -, hogy a neurológiai magyarázat nem elégségséges. Azt mondják, létezik egy, az anyag fölött álló elme, amit érzékszervek nem tapasztalhatnak, csak a működése árulja el létét. Ez a mentális tevékenységek színtere, kiváltója. Ha azt kérdezzük: vajon a puszta anyag a sejtek, molekulák és elektromos kisülések révén létrehozhat-e valamit, ami tudatában van önmagának - nemmel kell válaszolnunk. Akkor is, ha a mai "hivatalos" tudomány erre igennel felel. Mások úgy vélik, hogy van egy felsőbbrendü tényező, ami tudatossá teszi az emberi testet. Akik szeretik a számítógépes hasonlatokat, nevezhetik a testet hardvernek, az agyat szoftvernek. De felmerül a kérdés: ki a "számítógépbe"? Ki készíti a programot, és miért teszi olyanná, amilyen? Ezek hatalmas kérdések. Az emberiség számára sorskérdések, mert a nem is távoli jövőben meg kell fejtenie, kitől és miért kapott olyan agyat és tudatot, amely sokkal többre képes, mint amennyire az állatvilágban élt ősembernek annak idején szüksége lehetett. Valaki hosszú távon megtervezte az emberi agyat és a tudatot, programot ültetett belé, amelynek révén jutottunk ide, ahol most vagyunk. Ezt nem hozhatta létre maga a holt anyag. Itt nyilván sokkal többről van szó. De miről?