Tanár - diák viszony és clairvoyance-eredmény összefüggése

(Anderson, M.; White, R.(1956): Teacher - pupil attitudes and clairvoyance test results.
The Journal of Parapsychology 20, 141-157.)

A kísérletben 7 tanár és 228 tanuló vett részt. 125 Zener-ábrás próba volt (középiskolai) tanulónként, ahol az ábrák sorrendjét véletlenszám-táblázat szerint jelölték ki, minden tanulónak külön. Az ábrákat zárt borítékban tartották, és a tippeket a borítékra kellett rárajzolni. Az instrukciókat a tanár adta meg a kísérlet előtt.

A tanulók ugyanakkor kitöltöttek egy kérdőívet a következő kérdésekkel:
1. Az év elején, mikor ehhez a tanárhoz kerültél, úgy gondoltad-e, hogy jól jársz?
2. Úgy érzed-e, hogy ez a tanár
               A. Megérti a tanulókat?
               B. Kedveli a tanulókat?
               C. Hisz a tanulók lehetőségeiben?
               4. Könnyű elaludni ennek a tanárnak az óráin?
3. Erre a tanárra
               A. igaz, hogy fel tudja kelteni érdeklődésedet a tárgya iránt?
               B. igaz, hogy csak azt tanítja, ami a könyvekben van, vagyis ragaszkodik a tényekhez?
               C. igaz mind az A., mind a B. állítás?
               D. nem igaz sem az A., sem a B állítás?
4. Ha olyan személyes problémád volna, amit egy tanárral kellene megbeszélned, ezt a tanárt választanád?

A tanárok a következő kérdésre adott "igen" vagy "nem" válasszal értékelték a tanulókat: "Ha össze kellene állítania saját ideális tanulócsoportját, felvenné-e bele ezt a tanulót?"

Eredmények:
2x2-es kontingencia-táblázat a tanároknak a tanulókra vonatkozó véleménye szerint:
Pozitív
Negatív
Összesen
Találatarány a véletlen fölött
70
40
110
Találatarány a véletlen alatt
62
56
118
Összesen
132
96
228

2x2-es kontingencia-táblázat a tanulóknak a tanárokra vonatkozó véleménye szerint:
Pozitív
Negatív
Összesen
Találatarány a véletlen fölött
92
16
108
Találatarány a véletlen alatt
77
43
120
Összesen
169
59
228

Az utóbbiban chi-négyzet értéke 13.08, (szabadsági fokok száma 1) ami szignifikáns 0.001 szinten.

A tanárral kölcsönösen rokonszenves alcsoportok összesítésében a találatszám szignifikánsan a véletlen szerint várható fölött (Z = 5.08, p = 0.000001), a kölcsönösen ellenszenves alcsoportok összesítésében az alatt (Z = 2.50, p = 0.01) volt. A diákok találatszáma és a tanárjukkal szembeni rokonszenv-pontszáma közötti korrelációs együttható értéke r = 0.37 volt (szabadsági fokok száma 226), ami szignifikáns 10-7 szinten. Mindezek az összefüggések egymással összhangban mutatják a találatszám és a rokon- ill. ellenszenv közötti kapcsolatot.