Hamvas Béla Talán nem is
nevezhető szemléletnek, a látásnak egészen más neme, elragadtatás, leegyszerűsítés,
átszellemülés, kívánság, hogy az embert megérintsék, nyugalom. A legnagyobb
erőfeszítés arra, hogy az ember eggyé váljék és ha lehet szemtől szemben álljon
azzal, amit szentély rejt. De ha az ember odanézne, semmit sem látna. Mégis,
a nagy látnokok ilyen hasonlatokkal utalnak arra, hogy Istenhez miképpen kell
közeledni és aki ezt az utalást elérti, ha a szentélyig hatol felőle tényleges
tapasztalatot tud szerezni. /Plotinos. Enn. VI./ Négy ilyen pszichológiai
remekművet ismerünk. Patanjali yogasutráit, a zen-t, a szuf-t, és a chasszidizmust.
A különbségek nagyok, nagyobbak alig lehetnének, az archaikus India, a buddhista
Kína és Japán, a mohamedán arabok, és a lengyelországi lengyelek között. De
nem volt kor és hely, amikor a szellemi egészség ne lett volna időszerű. Az
egészség pedig mindíg a vallás jegyében állott. És egy valamiben mind a négy
megegyezik, az a tudás, amellyel az embert a felszabadulásban segíti. A filozófiák
hozzájuk képest, mint a zen mester mondja, csak arra valók, hogy a gyermekek
sírását csitítsák. Itt valami más történik. Az érzelmek teljességének utat nyitnak,
éspedig mindennemű előzetes elv nélkül és ezzel az embert független egésszé
teszik. Ma ezt a tevékenységet individuációnak is hívják. Ha valamit meg akarsz
érteni, mondja a zen, semmit sem szabad mástól elfogadnod. Akárkivel találkozol
kívül vagy belül, öld meg. Ha Buddhával találkozol öld meg Buddhát, ha pátriárkával
találkozol öld meg a pátriárkát. Csak így válhatsz szabaddá. Semmi ceremónia,
semmi mák, semmi jócselekedetek. Semmi intézményesség, semmi elv, princípium,
tétel. El sem képzelhető nagyobb feszültség, mint a yogi és a hatalom között.
A hatalom senkit sem kedvel kevésbé, mint a független embert, a yogi pedig senkit
nem kedvel kevésbé, mint a hű szolgát. A feszültségben a hatalom marad alul,
mert amije van, csupán a hatalom. A szufié az
egész mindenség, és azt is elhajítja. Tiéd a lét, mondja Hallads, a föld mélye
és az égtető a két ruhád. De még ez sem kell neki. Úgy élni, hogy ne legyen
semmim, és ne legyek senki. Az ember azt hiszi, hogy az üdvéért teszi. Kínában az igazság
írásjele azt fejezi ki, hogy ellenszolgáltatás nélkül cselekedni. Minden nagy
metafizika néhány szó izgalma. Buber a chassidizmust négy szóban foglalta össze.
Suzuki a zent öt szóban. Aki ezeket az alapszavakat megértette, hozzáfoghat
a mesterek olvasásához. A védanta tulajdonképpen csak egyetlen szó, annyi, mint
atman. De nem valószínű, hogy a modern nyelvtudomány minden erőfeszítése ezeket
a szavakat meg tudja közelíteni. Origenész szakrális filológiájára van és lenne
szükség, hogy valaki ezeket az érzelmeket meg tudja fejteni. A szufira azt
lehetne mondani, hogy nem egyéb, mint a szufi szó meghatározása. Voltak, akik
a definíciókat megszámolták, és a hagyomány azt mondja, hogy hetvennyolc ilyen
meghatározás van. De ugyanez elmondható a yogáról és a zenről is. A definíció
maga lenne az egész tanítás. Ha az ember alapos osztályozás, és szűrés után
kiválaszt három szót, tegyük fel a fana-t, a haq-ot, és az achad-ot, legalább
kilenc fogalomra lenne szükség, hogy a hármat megmagyarázza. De a kilencet újabb
hárommal tudná csak megvilágítani. A szufi nem a szavakon múlik, hanem a zenén.
Nem néhány szó izgalma, hanem az egész nyelvé. Kivételes nagy zeneművekben vannak
kivételes nagy részletek, csupán részletek, néha csak ütemek, vagy csak hangok,
amikor a zene elszakad a kottától, a hangszertől, mondjuk teljesen dematerializálódik
és elrepül és zenefölötti zenévé lesz. Mint amikor az ekstatikus lélek elszakad
az embertől és anyagtalan magasságokba száll. A szufi ilyen már a betűhöz, és
a hanghoz, és a nyelvet beszélő emberhez nem köthető szabadon beszélő nyelv,
ilyen önmaga fölé fokozott nyelvfölötti nyelv. Másutt bevezetésül elég talán,
ha az ember néhány szót megért. Itt azt a bizonyos ekstatikus felsőfokot kell
megérteni. Nem metafizika, mert költői. Nem költészet, mert metafizika. Nem
nyelv, hanem zene. Nem zene, hanem nyelv. Az a zene, amelyről Ybn al Faradh
azt mondja, hogy "bánat, amiért az ember égi otthonát elvesztette."
Aki ezt nem hallja, az a szufiból semmit sem ért. Minden szó superlativus. Bort
ittam szeretőm emlékére, mondja ugyanez az Ybn al Faradh, lerészegedtem még
mielőtt a szőlőt megteremtették volna. Azt mondják bűnt ittál. Abból ittam,
amit bűn lett volna nem inni. Még mielőtt születtem, mámorban voltam tőle, így
maradok mindörökké, akkoris, amikor csontjaim már régen elporladtak. Az egyszerűség
és eredetiség, amit a geniális ember művében megcsodálunk, tulajdonképpen tanultság
és roppant szövevény. Azok az emberek, akik nem szereztek nagy tudást, mégis
valami rendkívülit látszanak mondani, az rendszerint középszerű. A vad genie
azoknak a képzelgése, akiknek sejtelmük sincs arról, mi a szellemi munka. A
civilizációk nem önmagukból merítették gazdagságukat. Amiért ma a görögségben
rajonganak, az a pelasg, a föníciai, az egyiptomi, esetleg khaldeus és etruszk
civilizációkból átvett tudás, és ami Orpheusban olyan őseredetinek látszik,
az nem a naív lángész, hanem a kor legmagasabb színvonalán álló minden irányban
hallatlan tájékozott ember által a szövevényes anyagban teremtett rend. A szufi egyszerűsége,
és eredetisége egyike a legszövevényesebb szellemi jelenségeknek. Már maga a
mohamedanizmus is az. A szufi, ha Mohammed tanításából nem is vesz át sokat,
annál többet tanul a héber qabbalahból, és igen sokat a görögöktől, főként az
újplatonikusoktól, és a hindu hagyományból. A szufi elsősorban
istenszeretet, másodsorban istenismeret. De soha nem volt senki, aki a szeretetet
a megismeréstől el tudta volna választani. A semita nyelv is erről tanuskodik.
Ha valaki azt mondja, a férfi szerelemben egyesült az asszonnyal, úgy fejezi
ki, hogy "megismerte". Az a felfokozott szeretet, amivel a szufi Istenéhez
közeledik, csaknem teljes egészében a qabbalah ismeretrendszere. Átveszi és
állandóan használja a tíz sephiraról szóló tanítást. Az arab matematikával kapcsolatban
ennek rendkívüli jelentőségéről külön beszélni kell. Azt, amit átvett szuverénül
használja, ami annyit jelent, hogy kimélyíti. Van, amit kihagy,
mint a tíz sephira közül azt, amire a héber hagyomány olyan rendkívüli súlyt
helyez, a malkhutot, a világbirodalom, a királyság gondolatát. A szufi hatalmi
eszmékkel nem foglalkozik. A szufi egyik
legfontosabb szava a haq, ez a héber cnochmah, a második sephira, amely tudást,
igazságot, valóságot, bölcsességet jelent. A szó rendkívüli szerepet játszott
Alexandriában és a gnosztikusoknál. Később a középkorban, újabban Böhménél,
és az olyan orosz gondolkodóknál, mint Florenszkij, Solovjov, Bulgakov. A haq-ot
Európában Sophia-nak hívták. A szufi állandóan a szerelem nyelvén beszél, mert
ez felel meg annak a szenvedélynek, amit Isten iránt érez. Álmodozás, meditáció,
sóvárgás, önkívület és részegség és indulat és rajongás és alázat. És ebben
az elragadtatásban minden második szava haq, valóság, igazság, tudás, bölcsesség.
A legsajátosabb
misztika a matézis határterületén fekszik. Ha másutt nem, ezt a tapasztalatot
az ember Russel-Whitehead nagy művén a Principia mathematica-n megteheti. Russel
Frege-re hívatkozik, aki szerinte a modern matematika alapjait megvetette. Akit
a szakemberség és bennfenntesség leszűkült szemlélete nem korlátoz, az első
pillanatban felismeri, hogy Frege geometrikusan ábrázolható matematikai-logikai
muveleteinek a számmisztikával igen erős affinitása van. Russelből kiindulva
Wittgenstein gondolkodását decimális arithmológiára építi fel. Carnap logisztikája
pedig teljes egészében pythagóreus-qabbalisztikus. Hogy mindezt az előbbinél
exaktabb gondolkodásnak tarthatták, csak azért vált lehetségessé, mert igen
fontos cselekvéseket elhallgattak. Russelt a misztika
és a mathematika problémája egész életében nyugtalanította, különösképpen minél
inkább a tiszta logika álláspontjára helyezkedett, ez a nyugtalanság annál nagyobb
volt. Aki erről bizonyosságot akar szerezni, olvasa el a misztikárol és a logikáról
szóló könyveit, vagy azt amit a külvilágról való ismereteinek jelentőségéről
írt. Túlfokozott sens pur /Mallarmé/, amely saját homályától riadozik. Mert
van exakt misztika és homályos matematika is, és ahol rendkívüli fény van, ott
az árnyék is rendkívüli. Mindez pedig azon múlik, hogy ki mit hallgat el. Nem lenne sem
értelme, sem komolysága annak, hogy az ember a misztika és a mathézis határkérdéseit
néhány szóban feszegesse. Mindössze csak annyit, hogy a modern mathematika /lásd
Russel-Whitehead axiómáit/ a zérust, mint számot szentesítette, a zérust pedig
tudvalevőleg az arabok fedezték fel. Sejtelmünk sincs arról, hogy a szufi idejében
a mathézis és a misztika között milyen kapcsolat volt. Egyet azonban holtbiztosan
tudunk. Az arab civilizációt akkoriban az intenzív metafizika ellenes szcientifizmus
hiánya jellmezte. A mathézis és misztika tehát akkor egymással éppen olyan pozitív
és termékeny viszonyban állt, mint amilyen ellenséges és negatív viszonyban
most. A misztikában fogant gondolatok közvetlen utat találtak a mathézisbe és
fordítva. Ilyen módon feltételezhető, hogy az a sens pur, ami a szufiban megnyilatkozik
ihlette a mathematikát, mondjuk az absztrakciónak ugyanaz a gyönyöre, amely
Scotus Erigenán és Cusanuson át Európába került Pascal-Newton-Leibnitzen keresztül
a modernekig. Kétségtelen,
hogy a zérus nem olyan értelemben vett szám, mit a többi. Ezt az újabb mathematika
is hallgatólagosan elismeri, amikor teljesen külön axiómában igazolja, és kell
igazolnia. A zérus az, ami az egy előtt van. Mindig azelőtt. Ez a kezdet. Méginkább
a kezdettelen. Az ember nem tudja legyőzni magában azt a gondolatot, hogy a
zérus nem par exellence mathematikai fogalom. Lehet, hogy rokon avval, amit
a kínaiak wu-nak neveznek és úgy határoznak meg, hogy arról semmiféle sem pozitív,
sem negatív állítás nem tehető. A wu valami, mondja Fong-yu Lan, amiről nem
mondható semmi, mert bárminek nevezzék is, máris definiálnák azt, ami definiálhatatlan.
A wu fogalmának megfelelője Indiában az aditi, Görögországban az aperion. De
mindez hagyományos analógia. A héber én soph azonban pontosan az a fogalom,
ami az arab mathematikában a zérusnak felel meg. Az én sophról sem mondható
semmi. Ez is a kezdet előtt van, a határterületen. Soph annyi, mint alap, bázis.
Az én fosztóképző. Én soph tehát alaptalan, vagyis bázistalan, kezdettelen.
Vannak qabbalisták, akik én qadmónnak mondják. Ez a "non ens primordiális".
Böhme Ungrund-nak fordítja, mégpedig maradéktalanul. Ezt a világrealitást minden
nyelv fosztóképzővel fejezi ki. A zérus ennek a kezdettelennek mathematikai
jelképe. Exaktizálása annak, ami meghatározhatatlan. A zérusban az arabok a
számítás és számolás eszközévé tették azt, ami kiszámíthatatlan és megszámlálhatatlan.
Számításba tudták vonni azt, ami számításba nem vonható. Kínában a wu,
Indiában az aditi, a görögöknél az apeiron számtheóriával soha semmiféle kapcsolatban
nem állott. Judeában azonban az én soph arithmológiai fogalom volt. Az arithmológiai
archaikus számelmélet. Az én soph az a fogalom volt, amely a tíz sephirát megelőzte
és az egy előtt állt, mint a kezdet, vagyis a kezdettelen. A kínaiak és a hinduk
és a görögök a zérust nem találhatták meg, mert metafizikájuk volt, de sem misztikájuk,
sem mathematikájuk. Az araboknak volt, és a határterületen a zérust fölfedezték.
Ezért az is állítható lenne, hogy termékeny mathematika csak ott és abban a
korban bontakozik ki, ahol és amikor a misztika is és fordítva, mert mind a
kettő a tiszta ... [olvashatatlan] sajátos területe, és mind a kettő ... [szintén]
alkalmazhatatlan. Cantor, amikor
az Aleoph zérot, a modern mathézis egyik geniális koncepcióját elgondolta, tulajdonképpen
nem tett egyebet, mint az arab zérus theóriáját másodlagosan kifejtette. Az
Aleph zéro Cantor szerint minden elgondolható számok összegének mathematikai
jegye. Az Aleph zéro nem változik, ha önmagával megszorozzák, vagy elosztják
és minden művelet után Aleph zéro marad. Vagyis pontosan úgy viselkedik, mint
a mathematikában három jegy, az Egy, a zérus, és a végtelen. Amiből az a következtetés
is levonható, hogy itt ugyanannak a realitásnak háromféle mathematikai jegyéről
van szó. A zérus eredetileg
nem mathematikai, hanem arithmológiai fogalom volt, és az arabok tették mathematikaivá.
Éspedig tették ezt azért, mert minden más metafizika az Egy-el kezdődik, csak
az arab kezdődik a kezdettelennel. Más szóval az ember magát minden más metafizikában,
Kínában, Indiában, Görögországban, Judeában, az Egy-el azonosította, csak az
arab metafizikában azonosította magát a zérussal. A zérus nem a semmi. A zérus
a kezdettelen és a meghatározhatatlan, az, ami előtt van, az Egy előtt és mindíg
előtte. "Egyszer
elértem a Nemlét végső korlátjához és tíz évig repültem, hogy átszeljem a Nem-en
keresztül a Nem-et, a Nem-ben." És most íme
a fana, a szufi egyik alapszava értelmezése: fana - /fana al fana/ - az elmúlás
elmúlása - elvetése mindennek,
ami nem Isten - elvetése minden
tulajdonságnak - elvetése minden
minőségnek - az egyéni
én elvetése - az individuális
én elvetése, az univerzális énbe való beolvadás - állapottalanság - a tárgyak
gondolatának leépítése - a megsemmisülés
tudománya - a tiszta potencialitásba
való elmerülés A szufi egyetlen
tevékenysége a fana. Az emberi létben az egyetlen fontos, leépíteni, ahogy Tibetben
mondják. A szufi azzal azonosítja magát, ami nem én, mert az én előtt van. Az
állapottalannál. Lefejt magáról mindent, ami tulajdonság, ami minőség, ami nem
Isten. A fana a megsemmisülés tudománya, visszatérés a primordiális kezdettelenbe.
Ennek az alapállásnak mathematikai jegye a zérus. Minden más hagyományban az
alapállás az Egy, a legfőbb szellemmel, Brahmannal, Atmannal, Istennel való
egyesülés. Csak a szufi nem egyesül, hanem elmerül a fana-ban. A szufi a Qurán
második szurájának nyolcvanadik versére hívatkozik: Az ihlet sajátságosképpen
minden népnél teljesen más, mégis az egész földön egyöntetű. Amit esetleg valahonnan
átvesznek, az mindenütt megvan és ha elég mélyre ásnak, azt mindenütt megtalálják
és ugyanazt találják. Ha vesznek is át, tulajdonképpen nincsen rá szükség. Minden
emberi lét gyökere ugyanabból a felső [?] talajból táplálkozik. Ezt a minden
népnél mást, mégis az egész földön azonosat hívják hagyománynak. A szufi sokat
tanult a görögöktől, főként Plotinostól, Proklostól, Porphyriostól és Donysios
Areopagitától. De az meber csak azt tanulja, amit már úgyis tud. Mindenekelőtt
az anyagi világgal szemben felvett magatartás megfogalmazását. Az arab nyelvnek
eredetileg, mint a szankszritnak, az anyagra nem is volt szava, a hylét a görögből
vette át és csinálta belőle a hyula-t. Az anyag minden létező romhalmaza /elleipsis
pantos tan ontos/. De az ember itt ebben az anyagi életben sem tesz mást, mint
látomásokat szemlél. A gyakorlat is theoria, de theoria asthenestastés, vagyis
a legértéktelenebb theoria. Amivel az újplatonizmus
a legtöbbet foglalkozik, az a megalé arcné, a nagy kezdet, ami "minden
előtt" van és, amit Hen-nek, vagyis Egy-nek nevez. Ennek a Hen-nek néhány
definíciója különösképpen rokon azzal, ami az arab fana cenrumában áll. De ha
minden ok meg is van arra, hogy az ember a Hen és a kezdettelen között szorosabb
kapcsolatat tételezzen fel, ez mégis lehetetlen, márcsak azért is, mert Plotinos
és Proklos mindig az Egy-ről beszél, a szufi pedig mindig arról, ami az "előtt"
van. Massignon, akinek
a muzulmán misztikáról és Hallads-ról szóló két kitűnő könyvét köszönhetjük,
kis szótárt készített az arab és a hindu hagyományokban egymásnak megfelelő
fogalmakról. A legfontosabb ilyen szavak az atman /nafs/, manas /qalb/, purusha
/ruh/, sattva /nazar/, buddhi /manzur/, dhyana /nazir/, samadhi /tajrid, tafrid,
jam/. Ezenkívül átvették a karmáról [?] és a samsaráról szóló tanítást és sok
olyan gondolatot, amely nem szótárazható. India több yoga-módszert
ismert, mint amilyen a Patanjali yoga-sutrájából származó karma, jnana és hatha
yoga. Ilyen módszer a bakhti yoga is. A yoga extázistechnika. Tudjuk, hogy az
extázis annyit jelent, mint "az előtt" lenni, vagy "azon túl"
lenni, úgy lenni, hogy "az embernek nincs állapota", amikor "a
nemlátás az, amely a látást tanítja". Ez az, amiről Plotinos írja, hogy
"a látásnak egészen más neme, elragadtatás, leegyszerűsítés, átszellemülés". Amint a szufi
mondja, hogy "minden pillanat újabb mennybemenetel." Az indiai shantabakhta
/akiben az istenszerelem tüze ég/ azt mondja, hogy egyetlen érzésünket sem szabad
elnyomni, sőt, ellenkezőleg, fokozni kell azt, és fölfelé irányítani. A hagyomány
a beavatásnak két útját ismeri, a nagy és a kis utat. Ez a buddhista mahayana
és hinayana. Görögországban ez az esoterikusok és az exoterikusok útja. Az araboknál
a tariqah és a shariyah. A kis út a szociális életbe avat, megmondja mi a tisztesség,
az igazmondás, a türelem, a humánum, az értelem, a józanság, a becsület. A nagy
utat úgy is lehet hívni, hogy a divináció. A Bhagavad-gíta az ősök útjával szemben
úgy hívja, hogy az istenek útja. A szufi ilyen tariqah, ilyen nagy út, amelynek
legmagasabb eredménye, célja és logosa: "ama hoa", vagyis "én
az vagyok". Indiában: "ez vagy te", tat vam asi. Más megfogalmazásban:
"ana l' haq", "én vagyok a tudás, az igazság, a bölcsesség".
Indiában: "én Brahma vagyok", "aham, brahma asmi". A kis út a szentírást
szószerint értelmezi és azt mondja, hogy a külső értelmen kívül semmi más nem
engedthető meg /zahir/. A nagy út azt tanítja, hogy a kinyilatkoztatás valódi
értelme a az emberi lelket az üdv fokára emeli /batin/. Ez utóbbit azonban mindenkinek
magának kell megkeresnie. Akik a kis úton járnak a történelemben elmerülnek.
A nagy út még sohasem vált időszerűtlenné. A héberektől vették az alapállást,
a görögöktől a metafizikai fogalmakat, a hinduktól az ekstazis-technikát, ennek
ellenére aki szufit olvas, úgy érzi, hogy abban a pillanatban önmagától, egyetlen
egyszer, most és megismételhetetlenül fakadt emberi szívben. A keresztes háborúk
után úgyszólván teljesen arab hatás alatt egész Európában elterjedt az olyan
gondolkodás, mint Al Ghazalié, aki azt mondja, hogy a merő dialektika észpazarlás,
amelynek a vallásos élet bensőségére és tisztaságára semmiféle hatása sincs,
sőt akadályozza azt, - ilyesmire csak azoknak van szükségük, akik a lényegtelent
a lényegestől nem tudják megkülönböztetni, - a merő törvénymagyarázat /fika/
az utat az üdvhöz nem mutatja meg. Akik Európában az olyan gondolatokra, mint
Al Gazalié érzékenyek voltak, mint a skolasztika, a megdermedt kis út ellen
kerestek érveket. Az arab hatás elkeveredett a Spanyolországból átszivárgó qabbalisztikus
hagyománnyal, az eddig még fel nem derített úton beszivárgó, de valószínűleg
szintén az arabok révén átkerült alchímiával és Dionysios Areopagita soha egy
pillanatra sem szűnő hatásával. Európa, amilyen teljességgel assszimilálni tudta
a reneszánsz alatt és után a klasszikus görög és római gondolkodást és rejtve
ugyan, de az alchímiát /hiszen köztudomású, hogy a skolasztika nagymestere is
írt egy sereg alchímista értekezést/, olyan kevéssé dolgozta fel a qabbalah-t,
de még ennél is kevésbé a szufit. Néhány szekta, néhány magában álló misztikus,
mint Eckehardt, Tauler, Kempis, vagy később Molinos és rajta keresztül Keresztes
Szent János és Loyola művén az, akinek van ilyesmire érzéke, a szufi távoli
zenéjét meghallja. Milyen elképzelhetetlenül szegény az a világ, amely nem egyéb,
mint önkínzó erőfeszítés a rangért, a vagyonért, a gyönyörökért és a mindent
letipró hatalomért, amelyből a szeretet ekstazisának az a foka, amiről a szufi
beszél, hiányzik. "Tudom, hogy egy vagyok veled, elválhatatlanul egy, de
el akarok válni tőled, hogy szerelmem gyönyörét élvezhessem."
SZUFI
Egyáltalán nem. Bármit akartál adni nekem a Földön, szól Rabbia, osszad szét
ellenségeim között, bármit akartál adni a mennyben add barátaimnak, én megelégszem
veled magaddal. Nem kell még az üdvösség sem. Több vagyok, mint az üdvöm, modja
Ibn Karram. Az indiai ezt írja, helyesen élni csak úgy lehet, ha az ember minden
földi és túlvilági jutalomról eleve lemond [nagyrészt olvashatatlan indiai kifejezés].
Van eset, amikor az anyagot összegyűjtötték, de az új elrendezést nem sikerült
megvalósítani. Ezt a zavart synkretizmusnak hívják. A történet folyamán több
esetről tudunk, a legjellegzetesebb ilyen zűrzavar volt Alexandria, és az európai
XIX. század. Amit a geniális ember és a civilizáció teremt, az mindíg hierarchia.
Megmondja mi a fontos, mi a másod és harmadrendű. A synkretizmusban ezt senki
sem tudja.
"Én, aki őt szeretem, ő vagyok, és ő, aki engem szeret, én vagyok."
"A szeretet nem tanítható, Isten adománya, és a kegyelem nyújtja."
"Egyetlen pillanatig együtt lenni Istennel több, mint az egész emberiség
tisztelete a teremtéstől a világ végéig."
"A lény, aki Istenben van, több, mint a legnagyobb arkangyal Istenen kívül."
A misztika a határterületek tudása. Ami fölötte van és alatta, előtte van és
mögötte, amiről megfeledkeztek, és amit kihagytak. Főképpen, ami kényelmetlen
és kérdésszerű és félelmetes és bizonytalan. A misztika nem természeténél fogva
homályos, hanem tárgyánál fogva az, mert mindig avval foglalkozik, ami - akár
szándékosan, akár tudatlanságból - homályban maradt. Aki egyszer a misztikáról
komoly művet fog írni, sokat fog beszélni a racionalizmusról, a pozitivitásról,
a materializmusról, a tapasztalatról, és igen keveset arról az indokolatlan
képzelgésről, amelynek általában a misztikát ismerjük. Minden tudásnak, még
a legegzaktabbnak is, megvan a maga határterülete és a tudás elmélyültebb eredményei
és fölfedezései csaknem minden esetben ezeken a határterületeken bukkannak föl.
Joyce a művészetről mondta, de minden tudásra vonatkozik, hogy az egyetlen feladat
rejtett tudattartalmakat tudatosítani, minden egyéb haszontalan és üres. Misztikus
az, aki azt, ami fölötte van és alatta és mögötte, számontartja. Akit nem csak
a dolog érdekel, hanem az árnyéka is. Aki nem viseli el, hogy valamit kihagytak.
Aki nem viseli el, hogy nincs egység abban a világban, ahol minden egy. Aki
nem viseli el, hogy nincs világosság. A világ akkor érik meg, ha a kettőből
egy lesz, a külső olyan lesz, mint a belső és a férfi egy lesz a nővel úgy,
hogy az nem lesz se férfi se nő /hotan estai ta dyo hen, kai to exo hos to eso,
kai to arsen meta tés théleiss, uta arsen, ute thély/.
A gondolat persze nem egyszerű. Az elfogadott modern álláspont az, hogy a számnak
nincs kvalitása, és éppen a kvalitástalan merő kvantitás az, ami a szám. Ezért
nevezhető tiszta értelemnek. De ha nincs is semmiféle kvalitás, valamiféle mégis
van, és ez a számkvalitás. A sens pur értelmében a szám is kvalitás, és ezért,
amikor a megfoghatatlan és kezdettelen, ami előtte van és mindíg előtte marad,
a zérus jegyében számmá lett, annak, aminek eredetileg és természete szerint
semmiféle minősége nem volt, mert kezdettelen volt és felőle semmi sem volt
állítható, hiszen minden tapasztalaton túl, vagy innen feküdt, az a szám kvalitását
magára vette. Minden szám attribútum. A zérus nem az. De ettől kezdve olyan
lett, mint a többi szám, mert számolhattak vele, annak ellenére, hogy különösképpen
ez a számolhatóság, nem-számolhatóság maradt, és megmaradt annak, ami eredetileg
volt; valaminek, ami nem definiálható, és amiről nem mondható semmi, és amiről
minden nyelv csak, mint tagadást tud kifejezni, egyedül a mathematikában és
a misztikában szerepel, mint pozitív realitás. A zérus szám, de éppen még csak
szám. Határszám de senki sem tudja, hogy ez a határ hol fekszik. A kezdettelen
kezdet, vagy a végtelen vég vonalán áll, mathézis határterületén, de senki sem
tudja, hogy a legkisebb szám, vagy a legnagyobb szám fele, de mindenesetre azon
túl.
"Mi a kezdet?"- kérdezte a tanítvány.
"Ha megmondanám neked, már nem a kezdet lenne, hanem a második."
A zérus az, ami ki nem mondható.
"Vedd magadra a semmi köpenyét, mondja Farid Eddin Attar, igyál a megsemmisülés
poharából, öleld magadhoz az enyészet szeretetét és tedd fejedre a nemlét csuklyáját,
- eltöröltettem és eltűntem és semmi sem maradt belőlem, árnyék voltam csupán,
porszem nem maradt. Egy csepp voltam a misztérium óceánjában elveszve, és most
már ezt a cseppet sem találom."
"A teremtmények állapota változó, a szufinak nincs állapota."
"A látás ezen a helyen megszűnik és a nemlátás az, ami a látást tanítja."
"Úgy élni, hogy ne legyen semmim és ne legyek senki."
"Olyan vagyok, mint a kezdettelen és végtelen és feneketlen tenger."
"Nem vagyok keresztény, nem vagyok zsidó, nem vagyok sem párszi, sem muzulmán.
Nem vagyok keleti, nyugati, szárazföldi, tengeri. Nem a földből származom, nem
a keringő égitestektől... nem ezen a világon vagyok otthon, nem a pokolban,
nem a pardicsomban ... az én helyem a nemhely, nyomom a nyomtalan, se test,
se lélek..."
"A tagadás vezet a létező nyomára..."
"Aki a földi életet a túlvilági élet árával vásárolja meg, annak nem lesz
enyhe büntetése és nem lesz segítsége."
Ez a dogmatikai alptétel. Nincs középút. Vagy a földi életemet áldozom fel az
üdvnek, vagy üdvömet a földi életnek. "Más az üdv és más a gyönyör"
mondja a Kathaka upanisád. És aki a földi életet választja, elveszett.
Néhány meghatározás:
"Az Egy túl van azon, hogy az ember felőle tudást vagy ismeretet szerezzen
/ude gnósin, ude noésin/."
"Az Egy fölötte áll minden kimondhatónak /kreitton tuton he lagonem on/."
" Az Egy túl van a létezőn /epekeine usias/ és túl van az értelmen /epekeine
nu/."
Senkinek nem lehet kétsége afelől, hogy ez itt csaknem fedi azt, hogy "a
szufinak nincs állapota", - "a látás ezen a helyen megszűnik és a
nemlátás az, amely a látást tanítja", - "az én helyem a nemhely, nyomom
a nyomtalan."
"Az élet egyetlen nagy értéke az Isten iránt érzett szeretet."
"Az ember minden ereje, képessége, tudása, tehetsége, ösztöne abból fakad,
hogy Istent keresi." Minden szellemi és lelki mozdulat első oka az istenkeresés.
Ez az ekayana, vagyis az egyetlen út. Minden tudomány és filozófia és művészet
és minden nyelv és zene istenkeresés. Csak, ha az ember ezen az úton jár érti
meg , hogy "minden létező szent, mert minden Istené." Vagy, ahogy
a szufi mondja: "Sohasem láttam semmit Istenen kívül."
" Mindent neked akarok ajándékozni és nem kívánok érte semmit."
"Örömmel fogadom a szegénységet és az ínséget, mert Istentől jön, a betegséget
és a nyomorúságot, mert Istentől jön, a szenvedést és a halált, mert Istentől
jön."
Ez a bakhti. Ez a szufi. Ez az önfeledt elszántság és önkívület és önmegtagadás.