VLADLEN BAHNOV
A csillagokba
Az űrhajó, a Kozmosz élmunkása büszke név viselője,
elképesztő sebességgel közeledett kitűzött célja felé. Mindössze
öt év volt hátra az útból a bolygóhoz, amelynek már az
elnevezésében - Zs2-2N-39-nek hívták - volt valami csábító.
Az elektronikus agy által vezérelt elektronikus pilóták
biztosan vezették a hajót, amelyet színültig megtöltött a
mindenféle elektronikus holmi. Az űrhajó legénysége pedig - az
elektronikus szonidok által mély, több hónapos álomba ringatva -
békésen aludt a szonáriumban.
A gondos robotok hetenként egyszer óvatosan megfordították az
alvókat egyik oldalukról a másikra, és lábujjhegyen lopóztak
vissza az akkumulátorterembe utántöltésre.
Azelőtt a szonidok kötelessége volt a különböző szórakoztató
álmok bemutatása is. Egyszer azonban az űrhajósok arra a
következtetésre jutottak, hogy az ilyesfajta álmok megszemlélése
- csupán időveszteség. Amíg az ember nézi, mintha érdekes lenne,
de amikor felébred, nincs miről beszélni.
Milyen komoly problémákat vetnek fel ezek az álmok?
Semmilyeneket! Mire tanítanak ezek az álmok? Semmire! S mivel az
űrhajósok a repülés zömét alvó állapotban töltik, egyszerűen
vétek így elfecsérelni az időt!
Lehetett volna persze megszervezni a népszerű tudományos
álmok bemutatását, például a Múzeumaink kincsei vagy a Fizika
eredményei sorozatból. Az álmok azonban gyorsan feledésbe
merülnek.
Ekkor az Élmunkás űrhajó legénységének legkiválóbb élmunkásai
elhatározták, hogy az alvás ideje alatt új szakmát, új
tudásanyagot sajátítanak el az ultrahipnopédia, azaz az alvó
állapotban alkalmazott gyorsított tanulási módszer segítségével.
Így azután, míg az űrhajósok aludtak, az elektronikus oktatók
a fülükbe suttogták az előadásokat. S valahányszor felébredtek,
örömmel állapították meg, hogy olyan új tudásanyaggal
rendelkeznek, amit még csak nem is gyanítottak, mielőtt aludni
tértek.
Mindegyik azt tanulta, amihez kedve támadt.
A főszakács például a költészet tanulmányozásának szentelte
álmát (az ókori versektől kezdve, amelyeknek szerzőit senki sem
ismerte, egészen a legmodernebb költőkig, akiknek viszont a
verseit nem ismeri senki), és mikor felébredt, kizárólag versben
beszélt.
Egyébként az ultrahipnopédia útján szerzett tudás igen
tartósan vésődött az űrhajósok emlékezetébe. Az asztrobiológusnak
például, aki álmában a sport iránti érdeklődésből megtanulta a
Világ Enciklopédiáját az összes ortográfiai és egyéb hibákkal
együtt, jó sok alvásába került, mire átképezte magát.
Valószínűleg volt valami kapcsolat az űrben száguldó űrhajó
sebessége és a gyorsaság között, amellyel az alvó emberek
elsajátították a tudományt. Hihetetlen, szinte kozmikus
sebességgel jutottak a legkülönfélébb tudományok birtokába.
Alighogy elszundított valaki - felébredve máris kitűnően beszélt
angolul.
A főgépész, aki ágyából el sem mozdulva végezte el a
zeneművészeti főiskola hegedű szakát, mihelyt felébredt, és
életében először vett vonót a kezébe, úgy játszott a hegedűn,
mint akár David Ojsztrah.
A geológus pedig olyan alaposan megtanulta álmában a
molekuláris fizikát, hogy még fel sem ébredt, máris egy sor igen
fontos felfedezést tett, értékesen gazdagítva a tudományt, és már
jóval a felébredése előtt biztosította neve halhatatlanságát.
Igen, az űrhajósok annyira produktívan aludtak, és a hasznos
tevékenység olyan magas együtthatóját érték el, hogy azokat az
órákat, amikor ébren voltak, hiábavalóan elveszített időnek
tartották.
Minél kevesebb tevékenység és minél több alvás - íme, erre
törekedtek azután a legénység élmunkás tagjai.
Az űrhajó pedig folytatta útját a csillagokba...
* in: Ötvenedik