ROALD DAHL

BŐR

Abban az évben - 1946-ban - sokáig tartott a tél. Április volt már, mégis fagyos szél járta a város utcáit, s odafent hófelhők vonultak az égen.

Az öreg, akit Driolinak hívtak, keservesen vonszolta magát a rue de Rivoli járdáján. Fázott, nyavalyásul érezte magát, mocskos fekete kabátjában összehúzódzkodott, akár a sün, felgyűrt gallérjából csak a szeme látszott ki meg a feje búbja.

Nyílt a kávéház ajtaja, s a sült csirke kiszűrődő, halvány illata kínos vágyat támasztott a gyomrában. Ment csak tovább, üres pillantást vetett a kirakatokra - parfüm, selyem nyakkendők és ingek, gyémánt, porcelán, antik bútor, szép kötésű könyvek. Azután egy képgaléria. Mindig szerette a képgalériákat. Ennek a kirakatában egyetlen vászon volt látható. Megállt, és megnézte. Azután indult tovább. De megint megtorpant, hátranézett; és akkor egyszer csak kellemetlen érzése támadt, megrebbent az emlékezete, halványan felötlött valami az agyában, valami, amit már látott egyszer régen. Megint odanézett. Tájkép volt, bolondul megdűlő fák csoportja, mintha iszonyú szél fújna, s az ég örvénylőn kavarog. A kép keretén apró lemez, a következő szöveggel: CHAIM SOUTINE (1894-1943).

Drioli a képre bámult, és tétován azon tűnődött, mi is olyan ismerős rajta. Bolondos mázolmány, gondolta. Nagyon furcsa és bolondos - de azért tetszik . . . Chaim Soutine . . . Soutine . . . - Az istenit! - kiáltott fel hirtelen. - Hisz ez az én kis kalmüköm, az ám! Az én kis kalmüköm képe kint lóg Párizs legfinomabb képkereskedésében! Na nézzék csak!

Az öregember odanyomta arcát a kirakathoz. Emlékszik a fiúra - igen, egész tisztán emlékszik rá. Mikor is? A többire már nem olyan könnyű visszaemlékezni. Nagyon rég volt. Hogy mikor? Húsz éve - nem, inkább harminc, igaz? Várjunk csak. Igen - a háború előtti évben volt, az első háború előtt, 1913-ban. Akkor. És ez a Soutine: az a ronda kis kalmük, az a morcos, szótlan fiú, akit úgy kedvelt - igen, azt lehet mondani, szerette -, pedig az égvilágon semmi oka nem volt rá, csak az, hogy tudott festeni.

Méghozzá hogyan! Most már egyre tisztábban emlékszik - az utca, véges-végig szemétvödrök sora, a rothadás bűze, a barna macskák, amint finnyásan lépdelnek a hulladék között, no és a nők, zsíros, kövér nők, ülnek a küszöbön, lábuk az utca kövén. Milyen utca? Hol is lakott az a fiú?

A Cité Falguiére, igen, az volt az! Az öregember szaporán bólogatott, örült, hogy eszébe jutott az utca neve. Aztán ott volt a műterem, benne egy szál szék meg a koszos vörös dívány, amin a fiú aludt; a részeg mulatságok, a hitvány fehér bor, a dühödt civakodások, és mindig, mindig a fiú keserű, morcos arca, amint a munkája fölött kotlik.

"Furcsa", gondolta Drioli, milyen könnyen felidézi most az egészet, s hogy minden apró részlet nyomban egy másikra emlékezteti.

Ott volt például az a szamárság a tetoválással. Nahát, annál aztán nehéz volna nagyobb bolondságot elképzelni. Hogy is kezdődött? Ja, igen. - pénzhez jutott egyszer, igen, és rengeteg bort vett. Mintha látná magát, amint hóna alatt az üvegekkel belép a műterembe - a fiú az állvány előtt ül, a felesége pedig (az övé, Driolié) a szoba közepén modellt áll.

- Ma este ünnepelünk - mondta ő. - Csinálunk egy görbe estét, így hármasban.

- Mit ünnepelünk? - kérdezte a fiú, de fel sem nézett. - Talán rászánta magát, hogy elválik a feleségétől, és én elvehetem?

- Dehogyis - mondta Drioli. - Azt ünnepeljük, hogy sok pénzt kerestem a munkámmal.

- Én meg egy vasat se. Ezt is megünnepelhetjük.

- Ha akarod. - Drioli az asztalnál állt, és bontogatta a csomagot. Fáradt volt, szeretett volna már belekóstolni a borba. Kilenc megrendelő egy nap csinos eredmény, de az embernek alaposan kikészíti a szemét. Soha még ennyi nem volt egyszerre. Kilenc pityókos katona - és az a dologban a különösen figyelemre méltó, hogy nem kevesebb, mint hét közülük készpénzben fizetett. Ezért a káprázatos gazdagság. De a munka szörnyen kikészíti a szemet. Drioli szeme lecsukódott a fáradtságtól, a fehérjét apró vörös erek hálózták; és körülbelül egy hüvelyknyire mindegyik szemgolyója mögött apró pontba sűrűsödött a fájdalom. De most este van, és őt felveti a pénz, és a csomagban három üveg - egy a feleségének, egy a barátjának, egy meg magának. Megkereste a dugóhúzót, húzgálta a dugót az üvegekből, mindegyik pukkant egy kicsikét, amikor kijött.

A fiú letette az ecsetet. - Úristen - mondta -, hogy lehet ilyen lármában dolgozni.

A nő odajött, megnézte a képet. Drioli is odalépett, egyik kezében üveg, a másikban pohár.

- Nem! - ordított fel hirtelen haraggal a fiú. - Kérem – ne! - Lekapta a vásznat az állványról, és a falnak támasztotta. De Drioli már látta.

- Jó.

- Rémes.

- Isteni. Mint minden, amit csinálsz. Imádom valamennyit.

- Az a baj - ráncolta homlokát a fiú -, hogy ezekből nem élek meg. Képet nem ehetek.

- Akkor is isteniek. - Drioli odanyújtott egy tele pohár halványsárga bort. - Idd meg - mondta. - Ettől boldog leszel.

Soha még ilyen boldogtalan embert nem látott, gondolta, sem komorabb arcot. Vagy hét hónapja fedezte fel egy kávéházban, magában ivott, és mert a képe oroszos volt, vagy ázsiaiféle, Drioli odaült hozzá az asztalhoz, és megszólította.

- Orosz vagy?

- Az.

- Honnan?

- Minszkből.

Drioli felugrott, és megcsókolta, és kiabált közben, hogy ő is ott született.

- Nem éppen Minszkből - mondta a fiú -, de egész közelből.

- Honnan?

- Szmilovicsiből, talán tizenkét mérföldnyire Minszktől.

- Szmilovicsi! - ordította Drioli, és megint megcsókolta. - Hányszor jártam ott kölyökkoromban! - Aztán leült megint, és nagy szeretettel bámult a másikra. - Tudod-e - mondta -, nem látszol ám nyugatorosznak. Inkább tatár képed van, vagy kalmük. Igen, szakasztott mint egy kalmük.

S most, hogy ott állt a műteremben, Drioli megint a fiút nézte, amint elveszi a pohár bort, s egy nyelésre magába dönti. Igen, széles kalmük képe van, az arccsontja magas, az orra meg vastag és durva. Az arc szélességét csak fokozta az elálló fül. Aztán a keskeny szem, a fekete haj, a vastag, konok kalmük száj . . . de a keze, a keze meglepetés, ahányszor ránéz, olyan kicsi és fehér, mint valami dámáé, apró ujjai törékenyek.

- Töltsön még - mondta a fiú. - Ha ünnepelünk, adjuk meg a módját.

Drioli töltött, aztán letelepedett egy székre. A fiú az öreg díványon ült, Drioli feleségével. A három üveg előttük állt a padlón.

- Ma este annyit iszunk, amennyi belénk fér - mondta Drioli. - Ma kivételesen gazdag vagyok. Azt gondolom, most elmegyek, és veszek még egypár üveggel. Hányat hozzak?

- Hatot - mondta a fiú. - Kettőt mindenkinek.

- Jó. Megyek is már, hozom.

- Én is megyek, segítek.

A legközelebbi kávéházban Drioli vett hat üveg fehér bort, és hazavitték a műterembe. Két sorba állították az üvegeket a padlón, Drioli pedig fogta a dugóhúzót, és kihúzgálta a dugókat, sorra mind a hatot; aztán leültek megint, és tovább ittak.

- Csak a nagyon gazdagok engedhetik meg maguknak az efféle ünneplést - mondta Drioli.

- Az már igaz - mondta a fiú. - Igaz, ugye, Josie?

- Aha.

- Hogy érzed magad, Josie?

- Finoman.

- Elhagyod Driolit, és hozzám jössz feleségül?

- Fenét.

- Szépséges bor - mondta Drioli. - Boldog, aki ilyet ihat.

Lassan, módszeresen nekiláttak a lerészegedésnek. Az eljárás nem volt új; de bizonyos ceremóniával járt, és komolyan kellett venni, elmondani közben egy csomó dolgot, aztán újra elmondani - dicsérni a bort, és a lassúság is igen fontos volt, hogy kellőleg élvezhessék az átmenet három kéjes fázisát, különösen azt (és kivált Drioli), mikor az ember lebegni kezd, és a lába már nem tartozik hozzá. Ez a legjobb szakasz az egészben - mikor az ember lenéz a lábára, és az olyan távol van, hogy az ember eltűnődik, vajon miféle bolondnak a tartozéka lehet, és mi okból hever ott lent, messze, a földön.

Egy idő múlva felállt, hogy világot gyújtson. Meglepetten észlelte, hogy eközben vele jön a két láb is, pedig nem is érezte, hogy a padlót érték volna. Kellemes érzés volt a levegőben járni. Vándorútra indult a szobában, s lopva a falnak támasztott vásznakra sandított.

- Ide hallgass! - szólalt meg azután. - Van egy ötletem. - Odament a díványhoz, és megállt előtte, enyhén imbolyogva. - Ide hallgass, én kis kalmüköm.

- Mi az?

- Óriási ötletem támadt. Figyelsz?

- Josie-ra figyelek.

- Rám figyelj, légy szíves. A barátom vagy - az én ronda kis kalmüköm Minszkből -, és énnekem te olyan nagy művész vagy, hogy szeretnék tőled egy képet, egy szép-szép képet . . .

- Vigye el mind. Vegye el, ahányat csak talál, de ne zavarjon, mikor a feleségével beszélgetek.

- Nonono. Ide figyelj! Úgy értem, egy képet, ami mindig . . . mindig velem lesz . . . örökké . . , amerre csak megyek . . . akármi történik . . . mindig, mindig velem . . . a te képed. - Előrenyúlt, megrázta a fiú térdét. - Nahát ide hallgass már, légy szíves!

- Hallgass oda - mondta a nő.

- Úgy áll a dolog. Azt akarom, hogy fessél egy képet a bőrömre, a hátamra. Aztán a képre rátetoválsz, hogy mindig, mindig ott maradjon.

- Hülye ötletei vannak.

- Megtanítlak, hogyan kell tetoválni. Nem nehéz. Egy gyerek is megcsinálja.

- Én nem vagyok gyerek.

- Légy szíves . . .

- Maga megőrült. Mi a fenét akar? - A festő felnézett a másik férfi álmos, fekete, bortól fényes szemébe. - Mi a jó istent akar?

- Könnyen megcsinálhatnád! Az ám! Az ám!

- Úgy érti, hogy tetoválva?

- Bizony, tetoválva! Két perc alatt megtanítlak!

- Képtelenség!

- Azt hiszed, nem tudom, mit beszélek?

Nem, hát ezt csakugyan nem gondolhatja komolyan a fiú, mert amit Drioli nem tud a tetoválásról, az nincs is. Vagy talán nem ő volt az, aki alig egy hónapja egy férfinak az egész hasát teleírta a világ legszebb és legbonyolultabb virágmintájával? Hát az a megrendelő, akinek olyan szőrös volt a melle, hogy Drioli szürke medvét írt rá, úgy hogy a mellén a szőr a medve bozontos bundája lett? Vagy talán nem ő rajzol szép hölgyet, s helyezi el oly rafináltan a férfikarra, hogy a karizom megfeszítésével a hölgy életre kél, és szemkápráztató hastáncot lejt?

- Én csak annyit mondok - felelte a fiú -, hogy maga részeg, és az ötlete is egy részeg idea.

- Josie lesz a modell. Tanulmány Josie-ról a hátamon. Talán nincs jogom hozzá, hogy a tulajdon feleségem képét viseljem a hátamon?

- Hogy Josie . . .?

- Ő. - Drioli tudta, hogy csak a felesége nevét kell kimondania, és a fiú vastag, barna ajka szétnyílik, és megremeg.

- Fenét - mondta a nő.

- Édes, drága Josie, légy szíves. Fogd ezt az üveget, idd ki, mindjárt engedékenyebb leszel. Óriási ötlet. Soha életemben nem támadt még ilyen nagy ötletem.

- Miféle ötlet?

- Hogy lefest téged a hátamra. Talán nincs hozzá jogom?

- Rólam, képet?

- Akttanulmányt - mondta a fiú. - Kellemes ötlet.

- Aktot nem - mondta a nő.

- Óriási ötlet - hajtogatta Drioli.

- Teljesen hülye ötlet - mondta a nő.

- Mindenesetre ötlet - mondta a fiú. - És az ötlet megérdemli, hogy megünnepeljük.

Megittak közösen még egy üveggel. Aztán a fiú megszólalt. - Nem jó. Nem tudnám megcsinálni a tetoválást. Inkább festek egy képet a hátára, maga meg addig viseli, amíg meg nem fürdik, és le nem mossa. Ha soha életében többé nem fürdik, akkor ott marad, amíg csak é1.

- Nem - mondta Drioli.

- De igen - és azon a napon, amikor elhatározza, hogy megfürdik, én tudni fogom, hogy már nem becsüli a képemet. Így bizonyíthatja be, mennyire tiszteli a művészetemet.

- Sehogy sem tetszik nekem ez az ötlet - mondta a nő. Majd úgy tiszteli a művészetedet, hogy koszos lesz nekem évekig. Inkább csináld a tetoválást. De semmi akt.

- Akkor csak a fejet - mondta Drioli.

- Nem tudom megcsinálni.

- Nem is lehetne egyszerűbb. Fogadok, hogy két perc alatt megtanítlak rá. Majd meglátod. Megyek, hozom a szerszámaimat. Tűket meg tintát. Van énnekem mindenféle színű tintám, annyi szín, ahány festéked neked, csak még sokkal szebbek . . .

- Képtelenség.

- Van nekem sok tintám. Ugye, mennyi színem van, Josie?

- Igen.

- Majd meglátod - mondta Drioli. - Megyek is, hozom. - Felkelt a székről, és bizonytalan léptekkel, de elszántan kiment a szobából.

Félóra sem telt el, vissza is ért. - Elhoztam mindent kiabálta, és meglengette barna táskáját. - Ebben a táskában megtalálható a tetoválóművész teljes fölszerelése!

Letette a táskát az asztalra, kinyitotta, szétrakta a villanytűket meg a kis üvegeket a színes tintákkal. Bekapcsolta a villanytűt, aztán kézbe vette a szerszámot, és megnyomott egy kapcsolót. Búgás hallatszott, s a tű negyedhüvelyknyi kiálló vége sebesen fel-alá rezgett. Ledobta kabátját, bal ingujját felgyűrte. - Na nézz ide. Figyeld, mit csinálok; majd meglátod, milyen könnyű. Rajzolok valamit a karomra.

Alsókarja már csupa kék minta volt, de talált azért egy üres kis bőrfelületet, ahol bemutathatta tudományát.

- Először is kiválasztjuk a tintát - közönséges kék megfelel - aztán belemártjuk a tű hegyét . . . így ni . . . - feltartjuk a tűt, egyenesen, és könnyedén végigfuttatjuk a bőr felszínén . . . így . . . és a kis villanymotor szépen fel-le ugráltatja a tűt, az kilyuggatja a bőrt, a tinta behatol, és már meg is vagyunk. Na. Látod, milyen egyszerű? . . . nézd csak, már ide is rajzoltam egy agarat a karomra.

A fiút magával ragadta a művelet. - Na most hadd gyakoroljam egy kicsit - a maga karján.

A búgó tűvel kék vonalakat rajzolt Drioli karjára. Egyszerű - mondta. - Mint amikor az ember tollal-tintával rajzol. Nincs is más különbség, csak hogy ez lassúbb.

- Semmi az egész. Kész? Kezdhetjük?

- Akár rögtön.

- Kérem a modellt! - kiáltott Drioli. - Gyerünk, Josie! - Elragadta a hév, csoszogott fel-alá a szobában, rakosgatott, mint amikor a gyerek izgalmas játékra készül. - Hol álljon? Hogy gondolod?

- Álljon ide, a tükörhöz. Fésülködjön. Úgy festem le, hogy a haja a vállára omlik, és fésüli.

- Óriási. Zseni vagy.

A nő kedvetlenül odament a tükörhöz, vitte a borát is. Drioli levetette az ingét, kilépett a nadrágjából. Úgy állt ott; alsónadrágban, harisnyában, cipőben, és fehér bőrű, jóformán szőrtelen, kemény húsú kis teste enyhén imbolygott ide-oda. - Na, akkor én vagyok a vászon - mondta. - Hova állítod a vásznat?

- Hát az állványra, természetesen.

- Ne hülyéskedj, én vagyok a vászon.

- Akkor rakja föl magát az állványra. Ott a helye.

- Hogy a csudába?

- Maga a vászon vagy nem?

- Én vagyok a vászon. Már úgy is érzem magam, mint egy vászon.

- Akkor tegye föl magát az állványra. Mi ebben a probléma?

- Eredj már, hiszen azt nem lehet.

- Akkor üljön le a székre. Üljön lovagló ülésben, támassza a részeg fejét a támlára. Na, gyorsan, már el akarom kezdeni.

- Lehet, kész vagyok. Rajta.

- Először is - mondta a fiú -, rendes képet festek. Aztán, ha úgy tartja kedvem, majd rátetoválok. - Széles ecsetvonásokkal festeni kezdett a másik Férfi csupasz hátára.

- Juj! Juj! - visított Drioli. - Egy óriás százlábú mászik lefele a gerincemen!

- Maradjon veszteg! Hallja-e! - A fiú sebesen dolgozott, vékony, vizes rétegben rakta fel a festéket, hogy később ne akadályozza a tetoválásban. Abban a pillanatban, hogy elkezdett festeni, emberfelettien erős koncentrációja valósággal elmosta a részegségét. Rövid, fürge karmozdulatokkal kezelte az ecsetet, merev csuklóval, és félóra sem telt belé, már el is készült.

- Na jó. Ennyi az egész - mondta a nőnek, aki azon nyomban visszament a díványhoz, lefeküdt, és elaludt. Drioli ébren maradt. Figyelte a Fiút, ahogy felemeli a tűt és a tintába mártja; azután érezte az éles, csiklandó szúrást, amint a háta bőrét éri. A kellemetlen, de nem elviselhetetlen fájdalom nem hagyta elaludni. Követte a tű útját, és nézte, milyen színű tintákat használ a fiú, úgyhogy Drioli azzal szórakozott, hogy megpróbálta elképzelni, mi történik mögötte. A fiú meglepő intenzitással dolgozott. Mintha tökéletesen lekötné a kis masina és a szokatlan effektus.

Pitymallott már, de a gép búgott még, és a fiú dolgozott. Drioli jól emlékezett rá, amikor végre a művész hátralépett, és így szólt: - Kész. - Odakint nappal volt, és az utcán emberek jártak.

- Látni akarom - mondta Drioli. A fiú felemelte, igazgatta a tükröt, Drioli pedig nyakát csavargatva nézte.

- Jóságos Isten! - kiáltott fel. Félelmes látvány volt. Egész háta, a válla csúcsától a gerince tövéig egyetlen színorgia - arany és zöld és kék és fekete és bíbor. Oly sűrű volt a tetoválás, hogy vastagon felrakott festéknek hatott. Amennyire csak lehetett, nyomon követte a fiú az eredeti ecsetvonásokat, végig kitöltötte, és csodálatos művészettel úgy használta fel a gerincoszlopot és a lapockák kitüremlését, hogy részeivé váltak a kompozíciónak. Mi több, még ezzel a nehézkes eljárással is sikerült a spontaneitás látszatát keltenie. Valósággal élt az arckép; világosan kitetszett rajta Soutine művészetének sajátosan kifacsart, elgyötört jellege. Nem nagyon hasonlított az eredetihez. Hangulat volt jobbára, nem képmás: a modell arca tétova, mámoros ; örvénylik körülötte a háttér, sötétzöld, göndör vonások förgetege.

- Óriási!

- Nekem is tetszik. - A fiú hátralépett, kritikusan szemügyre vette. - Azt hiszem - tette hozzá -, elég jó ahhoz, hogy szignáljam. - És felvette megint a villanyzúgót, és vörös tintával odaírta a nevét a jobb oldalra, Drioli veséje fölé.

Az öreg, akit Driolinak hívtak, valósággal transzban állt ott, s rámeredt a képkereskedő kirakatában a festményre. Olyan rég volt ez az egész - mintha egy másik életben történt volna.

És a fiú? Mi lett belőle? Most emlékszik már, mikor hazajött a háborúból - az első háborúból -, nem találta, és kérdezte is Josie-t.

- Hova lett az én kis kalmüköm?

- Elment - mondta az asszony. - Nem tudom hova, de azt hallottam, hogy egy képkereskedő felszedte, és elküldte Céget-be, hogy fessen.

- Talán visszajön.

- Talán.

Többet nem emlegették. Nemsokára Le Havre-ba költöztek, ahol sok a matróz, és jobban ment az üzlet. Az öreg elmosolyodott, mikor Le Havre-ra gondolt. Azok voltak a szép esztendők, a két háború között, a kis bolt a dokkok közelében, a kényelmes lakás, mindig elegendő munka, naponta három, négy, öt matróz jön; és rendeli a képeket a karjára. Azok voltak csak a szép esztendők.

Azután jött a második háború, és Josie elpusztult, és jöttek a németek, és vége volt az üzletnek. Nem kellett már kép a karjára senkinek. És most már öreg ahhoz, hogy másféle munkát végezzen. Kétségbeesésében visszajött Párizsba, tétován remélte, hogy a nagyvárosban majd könnyebb lesz az élet. De az élet nem lett könnyebb.

És most, hogy vége a háborúnak, se pénze, se ereje, hogy újra kezdje kis üzletét. Nem könnyű öreg embernek kitalálni, mit csináljon, kivált ha nem szeret koldulni. De hát másképp meg éhen hal.

Nahát, gondolta, míg a képet nézte. Hát ez az én kis kalmüköm. És hogy egy ilyen apróság hogy megkavarja az ember emlékezetét. Pár perce még nem is gondolt rá, hogy tetovált kép van a hátán. Isten tudja, mióta nem jutott az eszébe. Közelebb dugta arcát a kirakathoz, és benézett a galériába. Sok kép lógott odabent a falon, és úgy látszott, valamennyi ugyanattól a művésztől való. Rengetegen jártak-keltek a teremben. Úgy látszik, különleges kiállítás.

Drioli hirtelen, ösztönszerűen megfordult, betaszította a galéria ajtaját, és belépett.

Hosszú terem volt, padlóján vastag, bordó szőnyeg, és isteni szép és meleg! Mennyien járkálnak, nézegetik a képeket, csupa kimosdott, tekintélyes ember, mindegyiknek katalógus a kezében. Drioli megállt az ajtó mellett, idegesen körülnézett, azon gondolkodott, bemerészkedjék-e, vegyüljön-e el a tömegben. De mire összeszedhette volna a bátorságát, egy hang szólalt meg mellette:

- Mit akar?

Fekete zsakettes ember volt, aki megszólította, kövér és kurta, és igen fehér arcú. Petyhüdt arc volt, rajta annyi hús, hogy az arca kétoldalt lefittyedt a szája mellett; mint egy pár húsos karaj vagy mint a spániel képe. Szorosan Drioli elé lépett, úgy kérdezte újra:

- Mit akar? Drioli nem felelt.

- Ha szabad kérnem - mondta a férfi -, hordja el magát a galériámból.

- Talán nem nézhetem a képeket?

- Arra kértem, távozzék.

Drioli nem tágított. Hirtelen iszonyú harag ébredt benne.

- Csak semmi lárma - mondta az ember.

- Na gyerünk, erre van az ajtó. - Kövér fehér mancsát Drioli karjára tette, és erőszakosan az ajtó felé terelte.

Ez betetőzte a dolgot. - Vigye innen a nyavalyás mancsát! - ordított Drioli. Hangja végigcsendült a hosszú galérián, és minden fej, mintha dróton rángatnák, arra fordult - valamennyi döbbent arc, végig a teremben, arra a személyre bámult, aki ilyen lármát csapott. Rohanvást közeledett egy hátramozdító, s most már ketten próbálták Driolit kitaszigálni. A nézők csendben álltak, figyelték a küzdelmet. Az arcokon mindössze enyhe érdeklődés tükröződött, mintha azt mondanák: - Semmi baj. Bennünket nem fenyeget veszély. Minden el lesz intézve.

- Nekem is van! - ordított Drioli. - Nekem is van képem ettől a piktortól! Barátom volt, és kaptam tőle egy képet!

- Ez bolond.

- Őrült. Dühöngő őrült. - Rendőrt kellene hívni.

Drioli gyors testcsellel hirtelen elszabadult a két embertől, s mielőtt bárki útját állhatta volna, ordítva végigszáguldott a galérián:

- Majd én megmutatom! Mindjárt megmutatom! - Leszaggatta nagykabátját, zakóját, le az ingét, és megfordult, hogy csupasz háta nézzen a közönség felé.

- Tessék! - zihálta. - Látják? Itt van!

A teremben egy csapásra halálos csönd támadt, mindenki megmerevedett, álltak mozdulatlan döbbent, kényszeredett zavarukban. Mind a tetovált képre bámultak. Ott volt. Valamennyi szín régi fényében ragyogott, de az öregember háta megkeskenyedett, lapockája élesebben kiugrott, s ha nem is volt lényeges a változás, a képnek mégis furán tekeredett, nyomott hatást kölcsönzött.

Valaki megszólalt: - Uramisten, tényleg!

Azután jött az izgalom és a hangzavar, ahogy az emberek előbbre nyomultak, és az öregember köré sereglettek.

- Félreismerhetetlen!

- A korai stílusa, ugye?

- Fántásztikus! Fán-tásztikus! - Nézd, szignált!

- Hajoljon csak előre, barátom, hogy kiterüljön a kép.

- Mondja, öregem, mikor készült a mű?

Drioli meg sem fordult. - 1913-ban - mondta. - 1913 őszén.

- Tőlem.

- És a nő . . .?

- A boldogult feleségem.

A galériatulajdonos átnyomakodott a tömegen, Driolihoz. Már megnyugodott, halálosan komoly volt, csak a szája mosolygott. - Monsieur - mondta -, megveszem a képet. Drioli jól látta, amint az arcán rezeg a laza háj, miközben az állkapcsát mozgatja. - Azt mondtam, megveszem, Monsieur.

- Hogyan venné meg? - kérdezte halkan Drioli.

- Kap érte kétszázezer frankot. - A kereskedő apró szeme fekete volt, széles orrcimpája megremegett.

- Ne adja! - mordult fel valaki a tömegben. - Hússzor annyit is megér!

Drioli szóra nyitotta száját. De nem jött belőle szó, úgyhogy becsukta megint; azután újra kinyitotta, és lassan így beszélt: - De hát hogyan adhatnám el? - Felemelte kezét, aztán lassan leejtette. - Monsieur, hogyan adhatnám el? A világ minden szomorúsága sűrűsödött össze a hangjában.

- Bizony! - mondogatták a tömegben. - Hogy is adhatná el? Hiszen hozzá tartozik!

- Ide hallgasson - mondta a kereskedő, és szorosan elébe lépett. - Én segítek magán. Gazdag embert csinálok magából. Majd ketten szépen megalkuszunk a képre, helyes? Drioli lapos, nyugtalan pillantást vetett rá.

- De hát hogyan vehetné meg, Monsieur? Mit csinál vele, ha megvette? Hol fogja tartani? Hova teszi ma éjszakára? És holnap?

- Ja, hogy hova teszem? Igen, igen, hova is teszem . . . Nos, csakugyan, hova teszem? Hát, nézzük csak . . . - A kereskedő duzzadt, fehér ujjával cirógatta az orra nyergét. Úgy vélem - mondta -, ha megveszem a képet, magát is megveszem vele. Márpedig ez hátrány. - Megállt, megint az orrát cirógatta. - Maga a kép nem ér semmit, amíg maga él. Hány éves maga, barátom?

- Hatvanegy.

- No de talán nincs túlságosan jó erőben, igaz? - A kereskedő eleresztette orrát, és lassan felmérte Driolit, tetőtől talpig, mint a gazda a vén lovat.

- Nem tetszik ez nekem - mondta Drioli, és hátrált. Őszintén szólva, Monsieur, ez nekem sehogy se tetszik.

Egyenesen egy magas férfi karjába hátrált, aki kinyújtotta kezét, és óvatosan megragadta a vállát: Drioli hátranézett, és mentegetőzött. A férfi lemosolygott rá, és kanárisárga kesztyűbe bújtatott kezével nyájasan megveregette az öreg csupasz vállát.

- Ide hallgasson, barátom - szólalt meg az idegen, és egyre mosolygott. - Szeret-e úszni. meg a napon sütkérezni? . Drioli felnézett rá, meglehetős riadtan.

- Szereti-e a finom ételeket meg a Bordeaux-i híres vörösbort? - A férfi egyre mosolygott, előtűnt erős, fehér foga, s közte arany is villant. Puha, behízelgő modorban beszélt, kesztyűs keze még mindig Drioli vállán nyugodott. - Szereti az ilyesmit?

- Hát . . . igen - felelte Drioli, nem kevésbé döbbenten. - Hát persze.

- No, és a szép nőket?

- Miért ne?

- Hát egy teli szekrény öltönyt meg inget, amit a tulajdon méretére szabtak? Úgy nézem, nem túlságosan dús a ruhatára.

Drioli hallgatta ezt a szép szavú embert, és várta, mit ajánl még.

- Volt-e már mértékre készült cipője?

- Nem.

- Szeretne?

- Hát . .

- És mit szólna, ha egy ember minden reggel megberetválná, és megigazítaná a haját?

Drioli csak állt, és bámult.

- És ha egy csinos, gömbölyű lány manikűrözné a körmét?

Valaki kuncogott a tömegben.

- Az ágya mellett pedig csengő volna, azzal hívná be reggel a szobalányt, hogy hozza már a reggelit . . .? Nos, barátom, mit szólna mindezekhez? Hogy tetszik ez magának?

Drioli csak állt némán, és nézett rá.

- Ugyanis enyém Cannes-ban a Bristol szálló. Ezennel meghívom, jöjjön el, és élete végéig legyen a vendégem, összkomfortos luxushotelemben. - A férfi nem szólt többet, hagyta, hogy hallgatója kellőleg elcsámcsogjon e kellemes lehetőségen.

- Egyetlen kötelessége - azt is mondhatnám: szórakozása - az lenne, hogy fürdőnadrágban elidőzzön a strandomon, fel-alá járkáljon a vendégeim között, napozzon, ússzék, igya a koktélt. Mi a véleménye mindezekről? Semmi válasz.

- Értse meg, kérem, így valamennyi vendégem láthatná Soutine-nak ezt a figyelemre méltó művét. Önt szárnyára kapja a világhír, s az emberek így suttognak majd a háta mögött: "Nézd csak, ez az az ember, aki tízmillió frankot hord a hátán." Hogy tetszik önnek ez a gondolat, Monsieur? Kedvére volna?

Drioli felnézett a kanárisárga kesztyűs, magas férfira, s még mindig azon tűnődött, vajon nem tréfa-e az egész. Mulatságos ötlet - mondta lassan. - De ha komolyan gondolja . . .?

- Hogyne gondolnám komolyan?

- Várjon - szakította félbe a kereskedő. - Ide figyeljen, öregúr! Megvan a válasz a problémára! Megveszem a képet, s elintézem egy sebésszel, hogy leoperálja a bőrt a maga hátáról, úgyhogy szépen elvonulhat, és élvezheti azt a nagy summát, amit tőlem kap a képért.

- És közben nem lesz bőr a hátamon?

- Ej, dehogyisnem! Félreért, barátom. A sebész új bőrt ültet a régi, helyébe. Mi sem egyszerűbb ennél.

- Ezt meg lehet csinálni?

- Semmiség az egész.

- Lehetetlen! - mondta a kanárisárga kesztyűs férfi. Öreg már az ilyen nagyszabású szövetátültetéshez. Belepusztulna. Belehalna, barátom.

- Belehalnék?

- Természetesen. Nem élné túl. Maga nem, csak a festmény.

- Az Isten szerelmére! - kiáltott fel Drioli. Rémülten nézett körül, a bámészkodó közönség arcába, s a beálló csöndben egy másik férfihang szólalt meg halkan, a csoport mélyéről: - Talán ha elegendő pénzt ajánlanak az öregnek, hajlandó itt helyben megölni magát. Meg kell próbálni!

Egypáran vihogtak. A kereskedő kényelmetlenül toporgott a szőnyegen.

Akkor a kanárisárga kesztyűs kéz megint megkocogtatta Drioli vállát. - Nos, uram - mondta a férfi, s hozzá mosolygott, szélesen és villogón -, most szépen elmegyünk, és kettesben finoman megvacsorázunk, közben pedig elbeszélgetünk a dologról. Nos, mi a véleménye? Nem éhes?

Drioli nézte, és a homlokát ráncolta. Nem tetszett neki a férfi hosszú, hajlékony nyaka; ahogy előre nyújtotta, amikor beszélt az emberhez, olyan volt, akár a kígyó.

- Kacsapecsenye és Chambertin - mondta a férfi. Ízes zamattal mondta a szót, kissé csemcsegett is hozzá. - Utána esetleg gesztenyefelfújt, tejszínhabbal.

Drioli szeme a mennyezetre fordult, ajka megereszkedett, nedves lett. Szegény öregnek szemmel láthatólag csorgott a nyála.

- Hogy szereti a kacsát? - tódította a kesztyűs. - Jó barnára; ropogósra sütve, vagy inkább . . .

- Megyek - mondta gyorsan Drioli. Már fel is szedte az ingét, és vadul ráncigálta a fején át. - Várjon meg, Monsieur. Megyek. - S egy perc múlva már el is tűnt új pártfogójával a galériából.

Alig néhány hét múlva eladásra ajánlottak Buenos Airesben egy Soutine-képet. Női portré volt, szokatlan modorban, tetszetős keretben és vastagon lakkozva. Ez - valamint a tény, hogy Cannes-ban nincsen Bristol nevű szálló - kissé elgondolkoztatja az embert, úgyhogy hő imát mond az öregember egészségéért, s szívből reméli, hogy akárhol legyen e pillanatban, van ott egy csinos, gömbölyű lány, aki megmanikűrözi a körmét, meg egy szobalány, aki ágyba viszi neki a reggelit.