![]() ![]() |
CHARLES BAUDELAIRE
A VADNÕ ÉS A KIS ÉDES |
Csakugyan, drágám, maga mérhetetlenül
és irgalmatlanul fáraszt. Hallaná valaki a sóhajait,
azt hihetné, hogy jobban szenved, mint hatvanesztendõs, kalászböngészõ
nõk és mint az öreg koldusaszzonyok, akik kenyérhajat
gyûjtenek a kocsmaajtók elõtt.
Ha legalább lelkifurdalást fejeznének ki
a sóhajai, az valamicskét a becsületére válnék,
de csak a túltelitett jólétrõl és a
sorvasztó nyugalomról tanúskodnának. Aztán
meg, magából csak úgy szakad a haszontalan szóáradat:
"Szeressen nagyon! Annyira szükségem van rá! Vigasztaljon
ezzel, hizelegjen azzal!" Tudja mit? Megpróbálom meggyógyitani
magát. Talán találunk eszközt rá, két
krajcárért, a vásáron, s még messzire
se kell mennünk.
Szemléljük meg jól, kérem, ezt a szilárd
vasketrecet: kárhozottként bömbölve és a
rácsokat rázva, akár egy számûzöttségén
kétségbeesett orángután, majd a tigris körözõ
ugrásait, majd pedig a jegesmedve bárgyú himbálódzását
utánozva, mégpedig tökéletesen, itt hánykolódik
ez a bozontos szörnyeteg, melynek az alakja elég bizonytalanul
emlékeztet a magáéra.
Ez a szörnyeteg azok közé az állatok
közé tartozik, amelyeket általában úgy
hivnak, hogy "angyalom" - vagyis egy nõ. A másik szörnyeteg,
az, amelyik torkaszakadtából üvölt, s botot tart
a kezében, egy férj. Láncra verte törvényes
feleségét, mint egy állatot, és vasárnapokon
a külvárosokban mutogatja, magától értetõdik,
hogy hatósági engedéllyel.
Figyeljen jól! Látja, a nõ milyen falánkan
marcangolja (ami talán nem is szinlelés) az élõ
nyulakat és csipogó szárnyasokat, melyeket az idomitója
odavet neki. "Hopp - mondja a férfi -, több nap, mint kolbász!"
és e bölcs szavakkal egyidejûleg elragadja tõle
a zsákmányt, melynek kifordult belei egy pillanatra ott csüngenek
a vadállat - akarom mondani: a nõ - fogai között.
Hopp! egy kemény botütésre hogy megjuházik
a bestia! mert rettentõen sóvár szemeit az elszedett
ételre szögezi. Nagy Isten! a bot nem szinházi bot,
hallotta, mekkorát csattant a hús, pedig hamis szõrbunda
boritja? És most a szeme is kidagad a fejébõl, a nõ
most természetesebben bömböl. Egész teste szikrázik
a dühtõl, mint a vas, mikor kalapálják.
Ilyen hitvesi szokásai vannak Éva és Ádám
e két leszármazottjának, kezeid mûvének,
óh, Istenem! Ez a nõ kétségtelenül boldogtalan,
bár végeredményben, talán, nem ismeretlenek
elõtte a dicsõség csiklandó gyönyörei.
Vannak gyógyithatatlanabb boldogtalanságok és kárpótlás
nélküliek. Abban a világban azonban, amelybe õ
vettetett, soha még csak eszébe sem juthatott, hogy nõ
egyéb sorsot érdemel.
S most térjünk át ránk, mi kettõnkre,
kényes drágaságom! miután láttam a poklokat,
melyekkel népes a világ, mit kiván: mit tartsak a
maga csinos pokláról, a magáéról, aki
éppoly puha szöveteken pihen, amilyen a bõre, a magáéról,
aki csak fõtt húst eszik, és akinek részére
ügyes inas szeleteli a falatokat?
És mit jelenthet nekem az a sok parányi sóhaj,
amely a maga illatos kebelét dagasztja, tagbaszakadt kokettem? És
mindaz a könyvbõl-szedett sok kényeskedés, és
a fáradhatatlan mélabú, amely nem szánalmat,
hanem egészen más érzést sugall a nézõnek?
Néha csakugyan kedvem volna megtanitani magát rá,
hogy mi az igazi boldogtalanság.
Amikor, szép gyönyörûségem, igy
látja magát az ember - lábai a sárban, és
könnypárás szemével az égre tekintve,
mintha királyt kérne a magasságtól -, amikor
igy látja magát az ember, alighanem fiatal békának
hiszi, amely az eszményhez fohászkodik. Ha megveti a tuskót
(ami, miként jól tudja, most én vagyok), óvakodjkék
a darutól, mert az majd elkapja, bekapja és lenyeli, ahogy
kedve jön!
Akármennyire költõ vagyok, annyira hülye
nem vagyok, mint gondolni szeretné, és ha túl sokat
terhemre lesz a kényeskedõ pityergésével, úgy
bánok majd magával, mintha vadnõ lenne, vagy pedig
kidobom az ablakon, mint egy üres palackot.