![]() ![]() |
CSÁTH GÉZA
ÓPIUM (Egy idegorvos levelesládájából) |
Sassy Attilának
A fölébredés - igaz - elviselhetetlen szenvedéseket okoz. És
a szenvedések soká tartanak. A világosság reggel harsogó akkordokban dübörög
végig az utcákon. És az ablakok tejüvegje meg a színes függönyök nem védenek
ellene, mert bántó, recsegő, ritmusos lármájával áthatol mindenen, és követelően
hí. Menni kell. Rossz arcú és alacsony emberi lények közé, akik azt hiszik,
hogy e nemtelen és kegyetlen muzsika az Élet törvénye, s amit ők élnek,
az maga az élés.
Ők elevenen kiugranak az ágyukból, amelyben álomtalan ostoba
alvással aludtak. Frissen megmosdanak, és dícsérik a hideg vizet, amely
pedig fájdalmakat okoz. Izmaikkal és eszükkel munkához látnak, amelynek
fáradsága csak szégyent kelt a szívben. Abban a szívben, amelynek nem kellenek
többé a nyomorúságos apró kellemességek, csak egy: a komoly, szomorú gyönyör!
A verekedésből győztesen kerülni ki, véres fáradtság után megpihenni: mindez
nem gyönyörűség, csak a fájdalom megszűnése. Akik a fájdalmakat érzéketlen
türelemmel viselik, azoknak ez elég, és sok is. Ők gonoszak, de haragudni
nem szabad rájuk. Jóllehet miattuk van úgy, hogy az életet nem lehet berendezni
tisztán az ős, szent gyönyör számára, ami pedig az élés egyetlen célja.
Igaz, hogy kell fizetni érte; a világosság, amely reggelenként
könyörtelen ismétlődéssel megérkezik, behajtja a díjat. A szív ernyedten
dobog, a szempilla alig bírja a fénysugarak súlyát, és a bőr irtózik a
széltől. Az izmok kelletlenül és tétovázva végzik munkájukat. A kiáltásokra
összerázkódik a test, és a nyakszirt táján tompa fájdalmak bujdosnak a
koponyában. És emiatt nem lehet nevetni az ostobák apró dolgai fölött,
amelyek annyi kiabálással, gonddal és fáradással járnak. Hiszen a gondoktól,
az erős hangoktól és az egyhangú, unalmas, parancsoló ritmusoktól a világosság
miatt nem lehet menekülni. És beszélni csak szavakkal lehet, amelyek úgyszólván
semmiféle kapcsolatban nincsenek az agy fogalmaival.
Több hasonló dolog is jelentkezik a nap sorvasztó világosságánál.
Az arcunk a tükörben merev, idomtalan színfoltokban jelenik
meg, amelyeknek nyilvánvalóan semmi köze hozzánk. Vonatok érkeznek a pályaházakban,
az utcákon emberek, kocsik, lovak sietnek, mindez csodálatos, szenvedést
okozó, de egyszersmind érthetetlen és furcsa, úgyhogy azt a meggyőződést
kelti föl, hogy a dolgoknak ebben a formájában nincs semmi oka és célja.
El kell tehát menekülni valahová, ahol azok egyszerűekké és könnyen megfejthetőkké
válnak.
A gyönyör eltünteti a körvonalakat és az értelmetlenségeket.
Kihelyez bennünket a tér béklyóiból, és az idő zakatoló másodperc óráját
megállítva, langyos hullámokon emel bennünket a lét magasságaiba.
Pillanatokig időzni itt és remegni, hogy percek múlva végképp
visszaessünk oda, ahonnan elindultunk - valóban nyomorúság. Pedig legtöbben
megelégszenek ezzel a néhány alamizsna pillanattal. Mit tehetnek. Nincs
bátorságuk és erejük, hogy magukra vegyék a nagyszerű, az örökkévalóságba
lendítő hosszú gyönyör kockázatát. Pedig a kockázat olcsó, nevetségesen
kicsiny. Mert igaz: a gyilkos nappal, a kaján dörömbölő világosság tíz
órái nehezen múlnak, de az este és az éjszaka tizennégy órájában a csodálatos,
titokzatos és idő nélkül való öröklét egy darabját kapjuk.
Ekkor ismerjük meg az élet mély értelmét, és világosak lesznek
előttünk a homályok és sötétségek. A hangok mint finom és üde leányajkak
csókolják végig a testünket. A színek és vonalak új, ősi tiszta természetükben
rezegnek az agyunkban és a gerincünkben. És most, hogy `nem hasonlítanak
többé` azokhoz a színekhez és vonalakhoz, amelyeket a szemeink láttak:
megmutatják nekünk a formákban rejlő nagy titkokat. Az a hibás és kezdetleges
ismeret, amelyet a látásunkkal, hallásunkkal, a szaglásunkkal, ízlésünkkel
és tapintásunkkal szereztünk a létről, most kiegészítődik, kijavítódik.
Mert alkalom nyílik megismerni a maga teljességében az életnek ama igazságát,
amelyet valamennyien magunkban hordunk, s amely érzéki ítéletek nélküli
tökéletes igazság. Szavakban, fogalmakban és ítéletekben éppen annyira
kifejezhetlen ez az igazság, mint amennyire megismerhetlen az érzékek útján.
Egy kockáról, amelyet csak láttam, de meg nem mértem, nincs jogom mondani,
hogy a súlyát ismerem. Éppen így annak, aki csak látott, hallott, szagolt,
ízlelt és tapintott - nincs joga mondani, hogy élt. A megismerést, az Isten
boldogságát csak a gyönyör adja számunkra. De lehet-e beszélni arról, hogy
az Isten boldogsága csak egy pillanat? Igen: ő ennyit adott alamizsnaképpen
az ostobáknak és gyáváknak. De akik többet érdemelnek - mert többet akarnak
-, azoknak megadatik, hogy megrabolják az öröklétet vitéz és nemes kockázattal.
Le kell mondaniok, hogy jól lássanak és jól halljanak. Az érzékeket
és a szerveket megrontja a gyönyör rettentő és áldott közvetítője, az ópium.
Étvágy és polgári jó fáradtságérzés - ezekről is le kell mondani. A szemek
gyakorta könnyeznek, a fül zúg. A tárgyak, az emberek, a betűk elmosódnak.
A szavak, a hangok kaotikus zavarban bolyonganak a hallószerv géprészecskéiben.
Állítsátok meg a nyomorult, szegényes kis gépeket!
Csendes szobában, ahol puha szőnyegekben meghal minden zaj,
és színes üveg szórja szerte a kicsiny mécs pisla lángját, feküdjetek hanyatt.
Hunyjátok le a szemeiteket. És az apró ópiumpipa elvezet oda, ahol azért
élünk, hogy éljünk, és semmi másért. Hiszen ez az egyetlen célja a létnek.
Hiszen a szűkmarkú isten is csak azért ajándékozott minden nyomorult féregnek
egy-egy pillanatot ebből az életből, hogy éljen, folytassa az életet, hogy
új életet okozzon. Az új féregnek pedig ismét kijut egy pillanat.
A lét esszenciája olyan drága portéka, amelyből egész nemzedékek
évszázadok alatt kapnak - egy órát.
Aki ebbe belenyugszik, az belenyugodott abba, hogy meghaljon,
mielőtt megszületett. Aki azonban valójában emberré tudott lenni, és számot
vetett magával - mint méltóságához illik -, az raboljon magának mindennap
tizennégy órát. Ez a tizennégy óra egyenlő négyszáz generációnak nyolcezeréves
életével. De számítsunk csak ötezret. Egy nap alatt tehát ötezer esztendőt
élek. Egy esztendő alatt ez körülbelül kétmillió évet jelent. Föltéve,
hogy az ópiumszívást mint kifejlett erős férfi kezded, és nagy gondot fordítasz
testi épséged fönntartására - amelyet legjobb ügyes orvosra bízni - tíz
esztendeig elélhetsz. És akkor húszmillió éves korodban nyugodtan hajthatod
fejedet az örök megsemmisülés jeges párnájára.
Aki ezen az áron nem mer és nem akar az öröklétből húszmillió
évet - az éljen száz esztendeig, és sokasodjék meg az ő utódaiban.